Kış Aylarında

Besinlerin kış aylarında bizi hastalıklardan koruduğunu biliyor musunuz?


ÜÇ BEYAZ
l Karbonhidratlar günlük beslenmemizin %50-55 gibi büyük bir kısmını oluştururlar. Temel enerji kaynağı olan bu grup besinleri, basit ve kompleks karbonhidrat olmak üzere iki grupta incelenebilir.
l Beyin, merkezi sinir sistemi ve kaslar için enerji kaynağı olan karbonhidratların günlük beslenmemizde farklı kaynaklardan tüketilmesi kan şekeri düzeyinde farklı etkilere neden olmaktadır. Bu fark günümüzde GLİSEMİK İNDEKS denilen bir kavramla açıklanmaktadır.
l Glisemik İndeks (Gİ) yenilen herhangi bir besinin kan şekerini yükseltme yeteneği olarak tarif edilir. Gİ'si düşük besinler, bireylerin daha uzun süre tok kalmalarını sağlar ki bu durum kilo kontrolünde oldukça önemlidir. Glisemik indeksi düşük gıdalar, aynı zamanda lif içeriği yüksek gıdalardır ve dolayısı ile kompleks karbonhidratlardır.
l Karbonhidratların yararı yapısındaki doğal liflerden ileri gelir. Bu lifler kan şekerinin ve kan yağlarının düzenlenmesinde önemli yere sahiptirler ki bu durum diyabet ve kalp damar hastalıklarından korunmada oldukça önemlidir. Karbonhidratlar vitamin, mineral ve antioksidanlardan da zengin olduğu için rafine edilmemiş kepekli tahıllardan elde edilen kompleks karbonhidratlardan zengin kaynakların tüketilmesi önerilir.
l Önemli bir karbonhidrat olan buğday, rafine edilmediği yani lif içeriğini koruduğu zaman tam buğday ve diğer kepekli tahıl unları ?eklinde, rafine edilip kepeği ayrıldığında ise beyaz un ?eklindedir. Buna benzer diğer bir durum sofra ?ekerinde görülmektedir. Sofra ?ekerinin rafine edilmi? olması, aynı beyaz unda olduğu gibi posa içeriğinin oldukça dü?ük olmasına bir nedendir.
l Günümüzde düzensiz yemek yenmesi, zamansızlık ve hareketsizliğin tetiklediği kabızlık problemini yaşayan kişilerin liften zengin gıdaları özellikle de beyaz undan yapılmış ekmek yerine tam buğday veya çavdar ekmeğini tercih etmeleri kabızlık probleminin tedavisinde bir yöntem olabilir.