Beş yıl süren bir aranın ardından geçtiğimiz sonbaharda New York'ta podyuma dönen Victoria’s Secret defilesi, 2025 sezonunda yeniden dönüş yapmaya hazırlanıyor. Markanın 29 Temmuz'da yaptığı açıklamaya göre, bir dönem yılın en heyecanla beklenen defilelerinden biri olan etkinlik, bu sonbaharda bir kez daha farklı bir anlayışla gerçekleşecek.
‘Victoria’s Secret Fashion Show’, 1990’lardan itibaren yıllarca tek tip bir güzellik anlayışını temsil etti: çok ince ve çok uzun genç kadın bedenleriyle özdeşleşmiş, erkek bakışına hitap eden şovlarıyla bu fantezi dünyasını besledi. Ancak gerçek olamayacak kadar güzel bu dünya, zamanla beden algısının değişmesi, her tür kadın bedeninin görüldüğü daha eşitlikçi bir döneme girilmesiyle, eleştiri oklarının hedefi haline geldi. 2019 yılındaki defilenin iptal edilmesine kadar giden süreç, dönemin pazarlama direktörü Ed Razek’in transfobik ve dışlayıcı açıklamalarıyla doruğa çıktı. Razek, gelen eleştiriler sonrası özür dileyerek görevinden ayrıldı.
Marka, bu eleştirilerden sonra yönünü değiştirmek zorunda kaldı. 2024’teki dönüşü ise bu düşüşten çıkmanın ilk çabası gibiydi. Gigi Hadid’in açılışını yaptığı defilede Adriana Lima, Tyra Banks ve Alessandra Ambrosio gibi marka ile klasikleşmiş isimler podyuma döndü. Bir yandan da Ashley Graham, Paloma Elsesser, Devyn Garcia gibi farklı beden tiplerini temsil eden yeni jenerasyon modellere de yer ayırarak, değişime açık oldukları mesajını vermeye çalıştılar. Cher, BLACKPINK’ten Lisa ve Tyla gibi sanatçıların performanslarıyla sahneye hem nostaljik hem de güncel bir kimlik kazandırılmaya çalışıldı. Sahnede yaratılmaya çalışılan bu yüzeysel değişim, pek çoğumuza samimi gelmedi ve gerçekçi görülmedi. Ayrıca “Fantasy Bra” veya devasa kanatlar gibi simgeleşmiş parçaların yokluğu, şovdaki tasarımları heyecanla bekleyenleri de hayal kırıklığına uğrattı.
Önümüzdeki sezon defilesinde yine, yeniden olumlu yönde değişimler bekleniyor. Bu dönüşümün merkezindeyse yeni bir isim var: Adam Selman. Rihanna’nın yenilikçi iç giyim markası Savage X Fenty’nin eski kreatif direktörlerinden Selman, şimdi de Victoria’s Secret'ın kreatif lideri konumunda. Moda kariyerine yıllar önce Victoria’s Secret sahne kostümleriyle başlayan tasarımcı için bu dönüş, markaya yeni bir vizyon kazandırma fırsatı sunabilecek mi? Asıl sorumuz bu.
Selman, marka DNA'sını bozmadan, markanın ruhuna sadık kalarak çeşitlilik kazandırmayı amaçlıyor. Tasarım odaklı bir yaklaşımın yanı sıra kapsayıcı, gerçek ve erkek değil kadın odaklı bir hikaye kurarak, markanın geleceğine dair daha olumlu bir dönüşüm vadediyor. Bu sadece daha çeşitli bedenlerin podyumda yer alması meselesi değil; aynı zamanda kadınların kendi bedenleriyle olan ilişkilerini güçlendiren, şeffaf ve samimi bir temsil anlamına da geliyor. Artık bir fantezi dünyasının değil, gerçek kadın bedenlerinin temsillerini görmek istiyoruz.
Bu sonbaharda Victoria’s Secret defilesi sadece bir moda olayı değil, geçmişiyle yüzleşen bir markanın kendi geleceğine dair ne söylediğini test ettiğimiz bir performans da olacak. Tabii ki göstermelik ve inandırıcı olmayan bir duruş yerine, perde arkasında alınacak kapsayıcı ve feminist kararlar, bu değişimde daha etkili olacaktır.