NEDİR BU DÜNYADAKİ NFT AKIMI?

Bir ürüne, sanat eserine veya deneyime fiziksel olarak sahip olamayacaksınız… Peki yine de yatırım yapar mıydınız?

Ürünlere ve deneyimlere ödeme yapmak 10 sene olduğu gibi değil! Artık telefonunuzdan bir barkod okutup kahve alabiliyor ve uzaktan ödemeyle para veya kart taşımak zorunda kalmıyorsunuz.

Nakit para konsepti yavaş yavaş yok olurken, kredi ve banka kartları bile ortadan kayboluyor! Şimdi ise alışveriş yapmak için geleneksel bir banka hesabına bile ihtiyaç olmayacaksınız veya aldığınız şeye fiziksel olarak sahip bile olmayacaksınız.

 Günümüzde, alışveriş işlemleri için tamamen yeni bir kripto para brimi ve blok zinciri teknoloji dünyası var! Öncelerde farklı bir para birimi olarak başlayan bu teknolojiler şimdilerde bir ürüne sahip olmayı ve yaratıcılık sınırlarını zorluyor. Moda, sanat ve güzellik dünyasında ise bu yeni metodlardan biri NFT’ler yani ‘Non-Fungible Tokens.’ Hatta kısa bir süre önce TikTok, platformundaki viral videoları NFT karşılığında satacağını duyurdu, bu da herhangi birinin bir videoyu satın alması ve koleksiyon haline getirmesi anlamına geliyor. NFT dünyasına adım atan sadece TikTok değil! Nars, E.lf. Cosmetics, Givenchy Beauty, Gucci, Louis Vuitton ve çok daha fazla marka NFT dünyasına giriş yaptı bile. Dijital ‘tokenlar’ ile denemeler yapan markalar, “Moda ve güzellik deneyimimiz tamamen değişiyor mu?” sorusunu gündeme getiriyor. 

NFT’lerin ne olduğunu ve nasıl işlediğini aşağıda görebilirsiniz…

NFT NEDİR?Son birkaç haftadır her yerde NFT kısaltmasını görüyoruz. Konsept hepimiz için hala biraz karışık, bu nedenle beraber anlamaya çalışalım! NFT'ler, sanal veya fiziksel bir nesne ve fikrin orijinal ve otantik sahipliğini sembolik olarak temsil eden dijitalleştirilmiş bir belirteç. Kafanız karıştı mı? Bizim de! Aslında dijital bir orijinallik belgesi olan NFT’ler, mülkiyeti dijital olarak damgalıyor ve hakların çalınmasını, çoğaltılmasını veya değiştirilmesini önlüyor. NFT ile satın alınan bu öğeler ve fikirler daha sonra blok zinciri platformlarında az veya çok değer karşılığında teklif edilebilir ve satılabilir. İçerik oluşturuculara, markalara ve sanatçılara kendi çalışmaları üzerinde sahiplik sağlayan NFT’ler, kapsayıcılık ve münhasırlık, özel ve kamusal arasındaki çizgileri bulanıklaştırırken yaratım için yeni bir değer oluşturuyor.Dijitalleştirilmiş dünyada özel parçalar tasarlayan ve yaratan Gucci ve Virgil Abloh, NFT’lerin moda ve lüks dünyasında hızla yükselmesini sağladı. Şimdiden çığır açan bir ilerleme kaydeden NFT’ler hızla güzellik sektörüne doğru da ilerliyor. 

NFT’NİN MARKALARA FAYDASI NEDİR?Son birkaç yıldır moda ve güzellik sektöründe dijital varlık çılgınlığı boy gösteriyor. Gucci’nin satın alınan dijital sneakerları, Christie’s açık artırmasında $69 milyona satılan Beeple sanat eseri ve çok daha fazlası. Peki NFT’lerin markalara tam olarak faydası nedir? Dijital dünyada eşi benzeri olmayan ürünler ve deneyimler yaratan markalar, tüketicilerin dijital koleksiyonlar yapmalarını sağlıyorlar. Tek düze haline gelen ve sürekli bir döngü içerisinde olan güzellik ve lüks moda sektörü, e-ticarette kaçırdığı trendi NFT’ler ile yakalamayı hedefliyor. Yeni neslin dijitalleşmesine odaklanan markalar, fiziksel dünyada olmayan ama sadece sanal dünyadaki varlıklar ile ilginç bir deneyim yaratmayı hedefliyorlar. Müşterilerin farklı bir yoldan markaların parçası olmasını sağlayan NFT’ler, dijital dünyada beklenmedik bir olgu yaratıyor. 




NFT’LER BİZİM İÇİN NEDEN ÖNEMLİ?Bir ürünün başarısı fiziksel ve görülebilir başarısı değil midir? Dokunamadığınız, deneyemediğiniz ve kullanamadığınız bir ürünün veya deneyimin başarısını nasıl ölçebilirsiniz? Çoğu insan NFT’ler ve tüketici arasındaki ilişkinin uzun sürmeyeceğini düşünüyor çünkü NFT’ler sahibine, sahiplikten başka bir şey vaad etmiyor. NFT’ler ile orijinal dosyanın veya dijital varlığın sahibi oluyorsunuz. Ancak NFT’ler markalar ile iletişim kurma şeklimizi büyük oranda değiştiriyor. Artık bir markadan ürün almak yerine özel bir dijital bir varlığın da sahibi olabiliyorsunuz… Bu dijital tasarım olabilir, sanal ürünler olabilir, dersler olabilir… Kısacası satın alma konseptimiz daha da değişiyor. En sevdiğiniz markanın ürününe erişmek için gözden bir maaşınızı mı çıkarmak zorundasınız? Artık NFT’ler ile dijital dünyada hayran olduğunuz bir markanın dijital olarak bir deneyimini satın alabilirsiniz. Tuhaf ama oldukça gerçek! 

NFT’LERİN DEZAVANTAJLARI NEDİR?

Birçok sektörü teknolojik olarak ileri taşıyan NFT’lerin finansal risklerini de göz önünde bulundurmak gerekiyor. Bir tür kripto para birimi sayılan NFT’ler, uzun dönemli ve güvenli bir yatırım olmayabilir. Aldığınız NFT’nin yıllarca bir değeri olmayabilir veya bir gün içerisinde binlerce, milyonlarca dolar değerinde olabilir. NFT ve kripto para dünyasında bu her zaman bir risk. NFT’ler sizi dijital bir sanat eserinin, fikrin veya ürünün orijinal sahibi yapıyor. Ancak bu dijital kopyaların üretilmeyeceği anlamına gelmiyor. NFT’ler güncel hayatımıza oldukça yeni düşen bir gündem olsa da bu üç harfi önümüzdeki dönemde çok duyacağımıza eminiz!

NFT DÜNYASININ EN YENİ ÜYESİ: CLINIQUE

Estee Lauder güzellik grubunun NFT sunan ilk markası olan Clinique, müşteri sadakatini artırmayı ve pazarlama dünyasında varlığını büyütmeyi hedefliyor. NFT'leri satmak yerine, ödül programlarına katılan müşterilere, NFT sanat eserlerinin üç baskısından biriyle birlikte 10 yıl boyunca ücretsiz ürün alma şansı veren Clinique, insiyatiflerini "Meta Optimist" olarak adlandırılyor. Instagram, Tiktok ve Twitter'da "iyimserlik hikayeleri" paylaşarak yarışmaya katılan Clinique müşterilerinden, üç finaliste, yılda bir kez fiziksel hediyeler verilecek. Daha fazla heyecan için, kazananların ödülleri Clinique’in yüzleri Emilia Clarke ve Melissa Barrera tarafından sosyal medyada duyurulacak.

Clinique NFT.