REALİTE AYARLARINIZLA OYNAMAYIN

Milyonlarca takipçileri, lüks moda markalarıyla iş birlikleri var. Gerçeklik algımızla oynayan avatar’lar modanın geleceğini şekillendiriyor olabilir mi?

ELLE ONLINE ELLE ONLINE 05 Kasım 2018
REALİTE AYARLARINIZLA OYNAMAYIN Instagram

Modaevleri sosyal medyanın kalabalığında ayrışabilen ve farklılık gösteren bu kişiliklerin peşindeler. Avatar’lar birer müşteri olarak bir hayli kolaylar: kıyafetlerin içinde her daim mükemmel görünüyor ve asla defilenin en ön sırasından davetiye talep etmiyorlar.

Miquela 19 yaşında. Hafif çilli bir yüzü, kısa kakülleri var. Saçlarını ikili topuz şeklinde toplamaya bayılıyor. Not Mine şarkısı Spotify’da neredeyse 2 milyon kişi tarafından dinlendi. Instagram takipçi sayısı 1.3 milyon. Sık sık Alexander Wang, Proenza Schouler, Balmain giyiniyor. Pat McGrath onu ilham perisi olarak adlandırdı, Prada yeni gif’lerini tanıtmak için kendisiyle anlaştı. V Magazine’le moda çekimi yaptı, Wonderland’e kapak oldu. Ne var ki kendisi gerçek değil, dijital bir avatar. Ve bu bir Black Mirror bölümü değil. Yeni dünya gerçekliğine hoş geldiniz. Realite algımızı zorlayan, bilim kurgu filmlerini aratmayan bir durumla karşı karşıyayız. Bilgisayarda yaratılmış, moda dünyasını baştan ayağa sarsan Miquela Sousa, Los Angeles’lı bir dijital influencer. Hayranlar için bu kadın sosyal medyada her gün karşılaştığımız tipik blogger’lardan çok daha ilgi çekici. Sadece moda değil sosyal sorumluluk algısı da gelişmiş biri. Black Lives Matter hareketini destekliyor, transların hakkını savunuyor ve gerçek bir feminist. Büyük çıkışını nisan ayında Instagram sayfasının başka bir avatar tarafından hack’lenmesiyle yaşadı. İnternet halkı kolektif aklını Bermuda (Trump destekçisi, sarışın, mavi gözlü bir karakter) avatar’ı yüzünden kaybetti. Bermuda, Miquela’nın 365’ten fazla paylaşımını silerek, kendisinin altı fotoğrafını paylaştı. Sayfasını geri vermek için tek bir isteği vardı Bermuda’nın: Miquela’nın gerçek olup olmadığına yönelik bir açıklamada bulunması... “Dünyaya gerçekleri açıklaman için 48 saatin var, yoksa ben yaparım” cümlesiyle tarihte ilk kez bir avatar diğerini tehdit etmiş oldu. Sonuçta Miquela itiraf etti: “Ben bir robotum. Bu hiç doğru gelmiyor. Tıpkı bir insan gibi hissediyorum.” Böylece Bermuda sayfanın kontrolünü, tüm gönderilerle birlikte birkaç saat sonra Miquela’ya geri verdi.

Şimdi işin en sarkastik kısmındayız. Bu uzun soluklu, kafa karıştırıcı, adeta bilim kurgu gibi olan oyunun yaratıcıları Brud adında bir şirket. Los Angeles’ta bulunan bu şirket, bir yapay


zeka start-up’ı otuzlu yaşlarındaki DJ, prodüktör ve sanatçı olan Trevor Mc- Fedries tarafından kuruldu. Miquela da, Bermuda da aynı şirketin ürünü. Hedefleri bu dramatik oyunla dikkatleri üstlerine çekmekti. İşe yaradı ve Miquela 1 milyon sınırını aşacak kadar takipçi kazandı. Bundan bir hafta sonra Brud, Silikon Vadisi’ndeki yatırımcılardan 6 milyon dolar kazandığı
söylentileriyle her yerde konu başlığı haline geldi. Olağanüstü ilgi, dikkat ve heyecan sağlandı.
Fark ettik ki özenle planlanmış, kusurlarıyla yaratılan bu dijital kreasyonlar, otantik ve özgün olma arzumuza ironik bir yaklaşım sunuyor. İnsan influencer’lar bir fantezi oluşturmaya çalışırken, Miquela gibiler fantastik bir figür olarak realite haline gelmeye çalışıyorlar. Belki de sosyal medya, neyin gerçek neyin sahte olduğunu anlamaktansa, neyi sevdiğimizi fark etmemize yarayan bir oluşum. Sonuçta hepsini istiyoruz, fanteziyi de gerçeği de. Zaten en başarılı influencer’lar da bu ikisinin arasında bir yerde var olmayı başarabilenler değil mi?

Lil Miquela üç ayrı derginin kapak kızı oldu. Bazı şeyleri sorgulamak için çok geç kalmış olabiliriz. Belli ki bu daha başlangıç.

Yazı: Serli Gazer Boyacı 

ELLE, Ekim 2018 sayısından alınmıştır.


ETİKETLER
SON HABERLER

Dergide Bu Ay

ELLE Nisan Sayısı Çıktı!

ELLE Nisan Sayısı Çıktı!

Yeni sayımızın kapağında oyuncu Hazar Güçlü var.

BU SAYIDA NELER VAR?

E-Bülten Aboneliği

E-bültenimize şimdi abone olun,
magazin dünyasındaki tüm gelişmelerden anında haberiniz olsun.