SÜRDÜRÜLEBİLİR VE ETİK GÜZELLİK REHBERİ

Bir güzellik ürünün tamamen sürdürülebilir ve etik olduğunu nasıl anlarız?

Artık sürdürülebilir veya etik güzellik bize uzak kavramlar değil. Bu terimleri son yıllarda oldukça sık duyduk. Modadaki sürdürülebilir ve çevre-dostu etki güzellik sektörüne yansırken, birçok marka üretim süreçleri konusunda daha transparan ve seçtikleri materyaller konusunda daha duyarlı olmaya başladılar. Ancak güzellik ürünlerindeki ‘vegan,’ ‘sürdürülebilir’ veya ‘yeşil’ gibi etiketler bazen yanıltıcı olabiliyor. Bir ürünün gerçekten üzerinde yazdığı gibi ‘çevre-dostu’ olup olmadığını anlamak saatlerce araştırma gerektiriyor. Bazı markalar ‘greenwashin’ denilen akım ile gerçekten sürdürülebilir veya etik olmayan ürünlere bu ‘yeşil’ etiketleri yapıştırırken neyse ki gerçekten çevre-dostu ve etik güzellik markaları da var!

Hem daha duyarlı bir tüketici olmak hem de çevreye katkıda bulunmak istiyorsanız çevre-dostu ve sıfır atık güzellik markalarına yönelebilirsiniz. ‘Sürdürülebilir’ ve ‘Etik’ güzellik markaların neyi savunduğunu ve nasıl üretim yaptığını merak ediyor olabilirsiniz. Daha bilinçli bir tüketici olmak için aşağıda sürdürülebilir ve etik güzellik markalarının özelliklerini ve diğer markalardan farkını inceleyebilirsiniz. 

SÜRDÜRÜLEBİLİR VE ETİK GÜZELLİK NEDİR?

Bu konuda birçok açıklama var ve bu nedenle kafa karışıklığı olabilir. Bu kavramların kullanılması çoğu zaman yasal düzenlemelerde yer almıyor bu nedenle markalar ‘sürdürülebilir’ veya ‘etik’ kavramlarını diledikleri gibi kullanabiliyorlar. Bir marka etik veya sürdürülebilir olduğunu iddia edebilir ama bu sadece bir pazarlama veya ‘greenwashing’ yöntemi de olabilir! Önemli olan aradığınız şeyi belirlemek. Bir markayı etik ve sürdürülebilir yapan pek çok faktör var, peki sizin için en önemlisi nedir?

BİR ÜRÜNÜN SÜRDÜRÜLEBİLİR OLDUĞUNU NASIL ANLARIZ?

En büyük ve önemli soru bu olabilir! Bir ürünü veya markayı etik ve sürdürülebilir yapacak şeylerin listesi sayfalar alabilir. Öncelikle şunu bilmeliyiz ki hiçbir ürün ve güzellik markası ‘mükemmel’ değil. Bu konuda oldukça geniş bir spektrum olduğunu belirtmeliyiz. Yapabileceğiniz en doğru şey dünyayı daha iyi bir yer haline getirmek için çabalayan güzellik markalarını bulmak. Ve inanın bize böyle olan birçok marka var! Öncelikle bir ürünün sürdürülebilir ve etik olması için içeriklerinin zulümsüz, toksik olmayan, vegan ve palmiye yağı içermeyen olması gerekiyor. Bunun yanı sıra markanın kendisinin ise etik kaynaklar, düşünceli paketleme, kaynak ve atık düzenleme ve bağış sistemlerini yürütmesi gerekiyor. 

GÜVENİLİR SÜRDÜRÜLEBİLİR VE ETİK ETİKETLERİ VAR MI?

Eskiden ürün etiketlerini okumuyorduk ancak artık hepimiz çok daha bilinçliyiz! Gerek içerikler gerek yöntemler konusunda etiketlere çok daha özen gösteriyoruz. Sürdürülebilir ve etik olduğunu iddia eden güzellik markalarının ürünlerinde ‘zulümsüz,’ ‘organik’ veya ‘vegan’ gibi etiketler görmeniz mümkün. Bu kategorilerin tamamını işaretleyen ürünler bulmak sürdürülebilirlik açısından atabileceğiniz pozitif adımlar arasında. Ama bir markayı neler etik yapar? İki kutuyu doldururken diğer iki kutu boş kalabilir. Bu nedenle bu kategorilerin hepsinin açıklamasını aşağıda görebilirsiniz:

  • Zulümsüz: Herhangi bir üretim adımında hayvanlar üzerinde test edilmemiş ürünler bu etikete sahip oluyor. Bir güzellik ürünü ‘zulümsüz’ etiketine sahip olsa da hayvansal maddeler içeriyor olabilir. 
  • Vegan: Hiçbir hayvansal madde içermeyen güzellik ürünleri bu etikete sahip oluyor. Vegan ürünlerde palmiye ağacı yağı bulunuyor. Ancak çevreye zarar veren içerikler de bazen vegan etiketine sahip olabiliyor. Vegan etiketleri bir ürünün tamamen organik veya doğal olduğunu kanıtlamıyor. Bu bilgi sizi şaşırtacak ancak sadece ‘vegan’ etiketine sahip olan bazı güzellik ürünlerinin hayvanlar üzerinde test edilmiş olması mümkün!
  • Toksik Olmayan: Bu etikete sahip olan ürünlerde GDO, üretilmiş herbisitler, suni gübreler, koruyucular, parabenler veya diğer toksik bileşenler bulunmuyor. Bu etiketlere sahip olan ürünler çoğu zaman organik olurken bir ürün sadece bu etikete sahip ise bazı durumlarda hayvansal maddeler içeriyor ve hayvanlar üzerinde test edilmiş olabilir. ‘Organik’ ve ‘Doğal’ konusunda çok fazla ‘greenwashing’ yöntemi uygulanıyor. Bu nedenle bu etikete sahip olan ürünlerin diğer kategorilerde de olduğuna dikkat edebilirsiniz. 
  • Palmiye Ağacı Yağı İçermeyen: Bu etiket sürdürülebilir ve etik güzellik ürünler arasındaki en nadir etiket diyebiliriz. Bu etikete sahip olan güzellik ürünleri çevreye zarar veren palmiye ağacı yağı ve türevlerini içermez. Ancak eğer bir ürün sadece bu etikete sahip ise o zaman hayvanlar üzerinde test edilmiş ve hayvansal maddeler içeriyor da olabilir…

TAMAMEN SÜRDÜRÜLEBİLİR VE ETİK ÜRÜN ARAYIŞI

Yukarıdaki bilgileri okuduktan sonra kafanız karışmış olabilir ve asla tamamen sürdürülebilir ve etik bir ürüne ulaşamayacak gibi hissetmiş olabilirsiniz. Ancak mükemmeliyetçiliğin sizi engellemesine sebep olmayın. Her zaman tüm kutucukları işaretlememiz mümkün olmayabilir ancak hiç olmamasından iyidir! Bununla beraber bir ürün: zulümsüz, vegan, toksik olmayan ve palmiye ağacı yağı içermeyen etiketlerinin tamamını içeriyorsa içiniz rahat olabilir. Eğer bazı etiketleri göremiyorsanız ama sadece iki tanesini veya bir tanesini görüyorsanız yine de bu ürünün çevreye daha az zarar verdiğini düşünebilirsiniz. 

SÜRDÜRÜLEBİLİR VE ETİK MARKA UYGULAMALARI NE ANLAMA GELİYOR?

İçeriklerden biraz daha farklı olarak markaların sistemleri ve süreçleri, etik ve sürdürülebilirlik konusunda büyük önem taşıyor. Birçok marka bu konuda transparan olmasa da tamamen sürdürülebilir olan güzellik markaları bu konuları vurguluyor. Aşağıda bu kategorilerin açıklamalarını görebilirsiniz:

  • Düşünceli Ambalajlar: Düşünceli paketleme veya ambalajlar atık açısından çok önemli! Ambalajları geri dönüştüren veya sürdürülebilir materyallerden tercih eden güzellik markaları, çevreye zararı azaltıyor. Plastik kullanan markaların geri dönüştürülmüş materyalleri tercih etmesine dikkat edebilir veya alüminyum ve cam ambalajlar kullanan güzellik markalarına yönelebilirsiniz. 
  • Etik Kaynaklar: Etik kaynaklar bir şirketin sürdürülebilir olup olmadığını belirleyen en önemli faktörlerden biri. Bu içeriklerden biraz daha farklı. Markaların kaynaklara ulaşma yöntemleri, üretim zinciri konusundaki hassasiyetleri, yerel çalışanlara eşit davranmaları ve üretim sürecinde güvenli bir çalışma ortamı sunmaları bu faktörün esasları arasında. 
  • Kaynak ve Atık Yönetimi: Çevreye olan etkilerine dikkat eden güzellik markaları oldukça kapsamlı kaynak ve atık yönetimi politikaları işletiyorlar. Bunun arasında su ve enerji yönetimi, yenilenebilir enerji kullanımı, sıfır atık politikası, karbon ayak izi ve geri dönüştürme programları gibi faktörler yer alıyor. 
  • Sosyal Sorumluluk: Şirketlerin bağış politikaları, güzellik markalarını etik yapan hususlar arasında. Çevre vakıflarına ve kurumlarına gelir bağışlayan markalar sadece sürdürülebilir değil aynı zamanda düşünceli ve etik oluyorlar. Markaların sosyal sorumluluk projelerini sosyal medya hesaplarından ve internet sitelerinden takip edebilirsiniz. 


Bilinçli bir tüketici olmak oldukça zahmetli bir işmiş gibi görünüyor olabilir. Ancak her zaman dendiği gibi tek bir kişinin tüketim konusunda yaptığı en ufak değişimler çevrede büyük etkilere neden olabiliyor. Bu nedenle siz de hayatınızda ve güzellik alışverişinizde yaptığınız değişimler ile doğanın yeniden yapılanmasına destek olabilirsiniz. Günün sonunda aldığınız güzellik markası tüm ‘kutucukları’ doldurmuyor olabilir ancak sürdürülebilirlik ve etik güzellik açısından attığınız en ufak adım bile büyük bir pozitif değişime neden olabilir! Umarız siz de güzellik koleksiyonunuzda değişime doğru gitmeye karar verirsiniz. 

Fotogaleride etik ve sürdürülebilir güzellik ürünlerini görebilirsiniz…