OKYANUS DOSTU: MAVİ GÜZELLİK AKIMI

Okyanusları plastik atıklardan temizlemeyi hedefleyen ‘Mavi Güzellik’ akımı hakkında bilmeniz gereken her şey…

Daha sürdürülebilir bir yaşam tarzına sahip olmak için her zaman daha fazla yapabileceğimiz bir şey var. Vegan makyaj ürünleri, sürdürülebilir cilt bakım markaları derken güzellik sektöründe daha etik ve düşünceli adımlar atılıyor. Moda sektöründeki anti-kürk akımı ile beraber dünyaya ve çevreye daha çok değer vermeye başlayan moda ve güzellik sektörleri, daha düşünceli yöntemler geliştiriyorlar. Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri ile karbon ayak izlerini azaltan markalar, çevreye ve dünyaya karşı duyarlı olma yolunda hızla ilerliyorlar. Şimdi ise güzellik sektörünün radarında yeni bir sürdürülebilir trend var: Mavi güzellik! ‘Green Beauty’ (Yeşil Güzellik) akımının aksine oldukça odaklanmış bir ajandaya sahip olan Blue Beauty (Mavi Güzellik) akımı belirli bir hedef için çalışıyor. Söz konusu güzellik ve giyim olunca tüm trendleri pür dikkat izliyoruz ve aktarıyoruz… Daha sürdürülebilir bir gelecek sunan yeni akımlar ise her şeyden daha fazla dikkat gerektiriyor. Bu nedenle Mavi Güzellik hakkında bilmeniz gereken her şeyi aşağıda inceleyebilir ve cilt bakımı koleksiyonunuzda gerekli değişimleri yaparak çevreye karşı daha duyarlı olabilirsiniz.


MAVİ GÜZELLİK NEDİR?

WWF’e göre her dakika, okyanuslara bir kamyon dolusu plastik atık dökülüyor, bu her sene 8 milyon ton plastiğe eşit! Okyanuslara ciddi zararlar veren plastik atıkların bir çoğu da ürünlerimizin ambalajlarından geliyor. Mavi Güzellik akımının fikir sahibi Jeannie Jarnot, “Birçok insan maviyi okyanus dostu ile bağdaştırdı. Evet, bu akımın bir parçası ancak aslında çok daha geniş bir olaydan bahsediyoruz. Mavi Güzellik markaları, ürünlerinin çevre için güvenli olduğuna emin oluyor. Bu da okyanus-dostu demek ancak aynı zamanda sürdürülebilir kaynaklar ve karbon ayak izini azaltmak gibi unsurlar da var. Mavi Güzellik markaları çevre için pozitif etkiye sahip olan ve çevreye destek olan ürünler tasarlıyorlar.” diyerek Mavi Güzellik akımını anlatıyor. 



Plastik atık oranını azaltarak, geri dönüştürülebilen ürünler kullanmak ve okyanusları güzellik ürünlerindeki zararlı kimyasallardan korumak bu akımın en önemli unsurlarından biri. Yılda yaklaşık 120 milyar kozmetik ambalajı üretiliyor ve bunların çoğu geri dönüştürülemeyen malzemelerden oluşuyor. Çevreye faydalı olmak için sadece ambalaj değişimi yetmiyor çünkü birçok malzeme çevreye negatif bir etkiye sebep olabiliyor. Bu akımda önemli olan ambalajların başka bir şey için yeniden kullanılabilmesi veya doldurulabilir olması. Mavi Güzellik trendinin parçası olan markalar çoğu zaman ambalajları çok yönlü yaratıyorlar veya yeniden doldurulabilir şekilde üretiyorlar. 

MAVİ VE YEŞİL GÜZELLİK ARASINDAKİ FARK NEDİR?

Yeşil Güzellik trendinin aksine, Mavi Güzellik akımında sadece temiz ve sürdürülebilir kaynaklardan elde edilen malzemeler kullanılmıyor. Mavi Güzelliğin farkı ambalajlara olan hassasiyetten geliyor. Denizlere ve okyanuslara zarar vermeyecek materyallerin kullanımı, su atığının azaltılması ve okyanuslara atılan plastik atıkların azaltılması Mavi Güzelliği, Yeşil Güzellikten ayırıyor. 

Her iki sürdürülebilir güzellik akımı küresel iklim değişikliği ve çevreye duyarlılık konusunda önemli olsa da okyanuslar insanoğlu için kaynak, üretim ve verim açısından en önemli şeylerden biri. Bu nedenle her iki güzellik akımı da önem çevreyi iyileştirmek ve zarar görmemesini sağlamak için büyük önem taşıyor. 

Bunun yanı sıra ‘Temiz Güzellik’ genelde cildinize karşı toksik olmayan vücudunuza zarar vermeyen ürünler ve içerikler ile bağdaştırılıyor. Ancak aslında şampuan, krem, deodorant ve makyaj gibi ürünlerin içerisindeki sentetik parfümlerin veya silikonların lavabolarınıza akmasını ve daha sonra sulara karışmasını da göz önünde bulundurmamız gerekiyor. ‘Temiz Güzellik’ ürünleri cildinize zarar vermeyebilir ancak bu ürünlerin içerisindeki bazı malzemeler çevreye zarar veriyor olabilir! Günlük kullanımda hala oldukça kullanılan zararlı içeriklerin çoğu çevreye, denize veya bitkilere gidiyor. 

GÜZELLİK ÜRÜNLERİNİN OKYANUSLARA ETKİSİ NEDİR?

2050’ye kadar okyanuslarda balıklardan çok plastiğin olacağını biliyor muydunuz? Bu da hemen şimdi değişimin gerektiğini işaret ediyor! Plastik atık kirliliği çevre için en büyük krizlerden biri. Okyanuslardaki canlılara ve yaşama zarar veren plastik atıklar aynı zamanda sahilleri ve kıyıları kirletiyor. Günlük yaşantınızda gerekli olmayan plastik kullanımını azaltarak dünyanın doğal kaynaklarını korumasına ve iyileştirmesine yardımcı olabilirsiniz. Normalde attığınız plastik güzellik ürünlerinin aksine yeniden doldurulabilen ürünleri tercih ederek tek başınıza çevreye önemli oranda bir katkıda bulunabilirsiniz. Mavi Güzellik markalarının bazıları ise ambalajlarında geri dönüştürülmüş plastik kullanarak, yeni atıkların oluşmasını engelliyor. Bunun için ürünlerde ‘PCR’ (post-consumer plastics) yazılarına dikkat edebilirsiniz. Eğer kullandığınız ürünler geri dönüştürülemiyorsa o zaman yaratıcı olma zamanı! Mesela eski krem ambalajını bir takı kutusu olarak kullanabilirsiniz!



Mercan kayalıkları için en büyük tehditlerden biri güneş kremi. Bizi zararlı güneş ışınlarından koruyan güneş kremleri ‘oxybenzone’ veya ‘octinoxate’ gibi içerikleri ile aslında okyanus canlılarının ekosistemine zarar veriyor. Alternatif olarak ‘Caudalie’ ve ‘Coola’ markaları, mercanlara zarar vermeyen içerikleri ile hem güneşten korunmanızı hem de çevreye zarar vermemenizi sağlıyor. 


HANGİ CİLT BAKIMI VE MAKYAJ MARKALARI MAVİ GÜZELLİK AKIMINA UYUYOR?

Güzellik dünyasındaki değişim süratle devam ediyor. Son yıllarda çok daha sürdürülebilir ve etik olan güzellik sektörü arasında değerlerini ve üretimini çevreye adamış markalar var. Aşağıda ‘Mavi Güzellik’ akımını takip eden güzellik markalarını görebilirsiniz…

1. REN CLEAN SKINCARE

Önümüdeki sene sıfır atık hedefine ulaşmayı bekleyen REN Clean Skincare, okyanus sağlığını ve çevreyi korumak için ambalajlarındaki plastik kullanımını sınırlandırıyor. Okyanuslardan toplanan plastik atıklarını geri dönüştüren REN, cilt bakım dolabınızın daha duyarlı olmasını sağlıyor. 

Glow C-Vitamini Jel Krem £38, Koyu Lekeler İçin Gece Kremi £49, AHA Vücut Serumu £35, REN CLEAN SKINCARE cultbeauty.co.uk

2. ETHIQUE

Okyanuslara ve çevreye atılan plastikleri azaltmak için ambalaj kullanmayan Ethique, şampuanları ve saç kremlerini sabun olarak üretiyor. Ambalaj üretimini durdurarak aynı zamanda su atığının önlendiğini belirten Ethique, sadece şampuan şişeleri için yılda 132.8 milyar suyun boşa harcandığını söylüyor.

Portakal ve Vanilyalı Vücut Sabunu $13, The Guardian Kuru ve Zarar Görmüş Saçlar için Bakım $17, Yasemin ve Ylang Ylang İçerikli Vücut Bakımı $13 ETHIQUE ethique.com

3. ONE OCEAN BEAUTY

Okyanusları temiz tutmak için okyanuslara zarar vermeyen içerikler kullanan One Ocean Beauty, ‘mavi biyoteknoloji’ inovasyonu uyguluyor. %100 geri dönüştürülebilen ambalajlara sahip olan One Ocean Beauty ürünleri aynı zamanda sürdürülebilir içeriklere sahip. 

Biyoaktif Vücut Şekillendirici Marin Krem £89, Derin Deniz Nemlendirici £65, Mavi Işık Koruyucu Nemlendirici Mist £46, ONE OCEAN BEAUTY cultbeauty.co.uk

4. KEVIN MURPHY

Okyanuslara atılacak olan plastik atıkların 360 tonunu kurtaran saç bakım markası Kevin Murphy, geri dönüştürülen ambalajlar kullanıyor. Aynı zamanda bir eğitim programı başlatan Kevin Murphy, tüketicileri iklim değişikliği ve okyanus sağlığı konusunda bilinçlendirmeyi hedefliyor. 

Blonde.Angel Saç Bakım Kremi £23, Shimmer.Shine Saç Bakım Serumu £25, Killer.Waves Dalgalı Saçlar için Bakım £31 KEVIN MURPHY cultbeauty.co.uk


5. L’OCCITANE

Banyo jelleri ve şampuanları için yeniden doldurulabilen ambalajlar kullanan L’Occitane, plastik atıkları azaltmayı hedefliyor. Son yıllarda yeni insiyatifler geliştiren L’Occitane, aynı zamanda dünyadaki plastik atıkları temizleyen ‘Plastic Odyssey’ ile partnerlik yaptı. Ambalajlarında geri dönüştürlen plastik atıklar kullanan L’Occitane, bakım koleksiyonunuzu daha duyarlı yapmayı hedefliyor.  

Shea Yağlı Sabun 65 TL, Ölmez Otu İçerikli Krem 445 TL, Eco-Refill Doldurulabilen Duş Jeli 220 TL, L’OCCITANE loccitane.com.tr