Minimal bakışın, karışık desenlerin, transparanların ve sportif gıyimin ardından bu sezon jackie kennedy onassis, catherine deneuve ve kate middleton tarzı, sofistike ve elegan kadınları podyuma çıkaran moda, burjuvazının kodlarıyla oynuyor.
Celine’in fularlı, midi etekli, pilili pantolonlu, beyaz ipek bluzlu, siyah ceketli kadınları Paris’in en şık ve en güzel semtlerinden podyuma gelmiş gibi görünüyorlar. Pekâlâ Sorbonne Üniversitesi’nin öğrencilerini de andırıyorlar... Tasarımlardaki keskinlik, mükemmel denge ve sofistikasyon hayranlık uyandırıyor. Kadınlar taşıdıkları kıyafetlerin verdiği güç ve özgüvenle, aviator gözlüklerinin fazlasıyla katkıda bulunduğu mesafeli bir tavırla hareket ediyorlar. Net ve yalın kesimlerse onlara sözde bir mütevazılık bahşediyor. Hedi Slimane 2019-20 sonbahar/kış defilesinde tasarımları ve onları taşıyan kadınların umursamaz ve ukala tavırlarıyla Fransız burjuvazisine selam dururken, “surla çevrili kent”, “yüksek yer” anlamına gelen bourg kelimesinden türeyen ve şehirlilere gönderme yapan burjuvazi kelimesinin etnik kökenini de göz ardı etmiyor.
Fiyonklu bluzlar, midi etekler, mokasen ayakkabılar, diz üstünde biten yüksek botlar, minik çantalar, inci kolyeler, pelerin ve takımlar; burjuva stilinin, özellikle 70’lerin sonu 80’lerin başına da gönderme yaptıkları için neoburjuva bir stilin alameti farikalarından.
ARİSTOKRAT DURUŞ
Dantel parçalar, ekose ceketler, ipekler, fiyonklu gömlekler, deri kıyafetler, minik çantalar, sandalet içine giyilen soket çoraplar, şık taçlar ve altın rengi takılarla öne çıkan burjuva stili bu sezon podyumları ve sokağı asil bir ağırbaşlılıkla selamlıyor. Özgüveni yüksek, taşıdığı kıyafetlerin ağırlığının farkında, güçlü ve tavır sahibi kadınlarla karşılaşmaya hazır olun.
HANGİ AKSESUARLAR?
Aynı dengeyi, sade ama güçlü şıklığı, net kesimleri, kısaca neoburjuva stilin yansımalarını Dior’da, Hermes’de, Burberry ve Balenciaga’da ve Chanel’de de görüyoruz. Victoria Beckham’ın kalem eteklerinde, Chloe’nin klasikleşmiş camel paltolarında, Dior’un şık tweet ceketlerinde, Hermes’in mükemmel siluetlerinde, kütüphane gibi entelektüel bir ortamda gerçekleşen Chanel defilesindeki uzun mantolu parizyen kadınlarda, Givenchy’nin bele oturmuş ve kemerli ceketlerinde, neoburjuva etkiyi hissetmek mümkün.
Takı ve çantalar da bu stilin en önemli tamamlayıcılarından. Chanel’in efsane çantası 2.55’i beyaz bir tişört ve plise bir etekle kullanabilirsiniz. Lady Dior ve Prada Double çantalarının da neoburjuva stiline katkıları oldukça fazla. Lüks ve şıklığın simgesi sarı altını da unutmamak gerek. İncilerin dikkat çektiği Cartier’nin 90’lı yıllara ait yüzükleri, Tiffany&Co’nun sarı altın ve sedefli küpeleri, Chanel’in Camelia yüzüğü, Cartier Trinity bileziği ve Gentiane kolyesi, Jaeger Lecoultre Reverso saati size neoburjuva ve asi bir duruş kazandıracaktır.
SARI YELEKLİLER, BURJUVAZİ VE MODA
Vanessa Friedman geçtiğimiz günlerde The New York Times için kaleme aldığı The Revenge of the Bourgeoisie başlıklı makalesinde, Fransa’da akaryakıt zammını protesto eden “sarı yelekliler”in hükümet tarafından zorbaca bastırılmasının
ve susturulmasının halkı pek de rahatsız etmediğini, halkın bu durumu olağan karşıladığını ve dengenin ancak böyle sağlandığını yazıyordu. Friedman, tasarımcıların da bu yeni düzene uyum sağladıklarını, Y ve Z kuşağı gençlerin oyunu almayı aramaktan vazgeçip denge peşinde koştuklarını ve bunu da burjuva kodlarının yükselişinde bulduklarını ekliyordu.
Modanın her daim toplumsal fenomenlerin paralelinde yol aldığını ve Fransız burjuvazisinin sarı yeleklilere savaş açtığını düşünürsek, Celine markasının önderliğinde gerçekleşen neoburjuva stilinin yükselişini bu minvalde okuyabiliriz.
2019/20 sonbahar kış defileleri klasik şıklık, net ve keskin hatlar, denge, güçlü kadının giyim kodları, lüks çizgiler gibi özelliklerle burjuva kesime alkış tutsa da modanın sokağa, gençlere, sürprize, sneaker’lara ve hoodie’lere komple sırt çevirdiğini söyleyemeyiz. Sokakla yüksek moda arasındaki gerilim olsa olsa tasarım dünyasına heyecan ve dinamizm katıyor.
Neoburjuva stil belki de modanın bir zamanlar sahip olduğu elitist ve yüksekten bakan tavrına duyduğu nostaljiden başka bir şey değil; kim bilir...