GÖKÇEN ARIKAN'DAN AKTİF BİR HAYATIN İPUÇLARI

Sporu ve sağlıklı beslenmeyi hayatının her anına sığdıran bir kadın: Gökçen Arıkan...

Anne ve babasının sporcu kimliği sayesinde küçük yaşta hayatına giren spor Gökçen Arıkan için gerçek anlamıyla bir yaşam biçimi.

Anadolu Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, Beden Eğitimi Spor Öğretmenliği ve Antrenörlük bölümünden mezun olduktan sonra profesyonel hayatına fitness eğitmenliği ile başlayan Gökçen Arıkan, mesleğine Nike Master Trainer ve Life StyleFitness Coach olarak devam ediyor.

'Spor şu an hayatımın hem emek hem de değer verdiğim kısmını ifade ediyor.' diyen Arıkan'ın hayatına sızdık ve herkese ilham olacak tavsiyeler aldık. Spor sizin için ne ifade ediyor, bir insanın hayatına fitness’ı sokup ona eninde sonunda aşık olması için nasıl ilerlemesi doğru?Bu sorunun cevabı her yaşımda farklı olurdu diye düşünüyorum. Spor benim için 20’li yaşlarıma kadar heyecan dolu sosyal bir ihtiyaçtı. 30 yaşıma kadar sporun bedenime ruhuma olumlu katkıları olduğunun farkındaydım ve bu süreçte temel ihtiyaçlarımın arasına ekledim. 37 yaşındayım ve spor şu an hayatımın hem emek hem de değer verdiğim kısmını ifade ediyor. Öncelikle insanın bedenini tanıması gerekiyor. Bedeninin neye ihtiyacı olduğunu, neyi sevip neyi sevmediğini bilmesi gerekiyor. Hareket etmenin birçok yolu var. Benim tavsiyem öncelikle hareket ederken ne yapmaktan hoşlandığımızı ve nelerden keyif aldığımızı belirlemektir. Hareket etmeye sevdiğimiz bir şeyle başlarsak devamlılığını getirebiliriz. Bir şeyi seversen tutkulu olursun, öncelikle sevmen gerekiyor.İki çocuk ve aktif bir hayat… Zamanınızı nasıl programlıyorsunuz? Günlük rutininiz nedir?Plansız çalışmak, zaman kaybına neden olur. Günü planlamak, hangi işin ne kadar zaman aldığını hesaplamak ve en önemlisi de ajanda tutmak, bu sorunu hızla ortadan kaldıracaktır. Her günümün planını hafta başlamadan telefonumda ajandama ekliyorum. Benim hayatımda, zamanımı iyi yönetiyor olmam gerek. Zaman kavramını uzatamayacağımıza göre onu en verimli şekilde kullanmamız gerektiğine inanıyorum. Genelde akşam 10’da yatıyorum ve sabah 5:30’da uyanıyorum. Kahvaltımı yapmadan dışarıya adım atmıyorum. Sabah ilk dersim 6:30 ya da 7:00'de başlıyor. Ben evden çıkarken çocuklarım uyuyor. Çocuklarımızın okul dönemleri sabah saatlerinde eşim ilgileniyor. Çocuklarımın okuldan çıkma vakitleri gelene kadar tüm planlanmış işlerim bitmiş oluyor. Antrenmanlarımı da bu süreç içinde yapıyorum. Çocuklar okuldan geldikten sonra yemek, ödev, duş ve yatırma zamanından sonra küçük bir zaman diliminde kocamla baş başa oturabiliyorum… Hafta içi düzeni genelde bu şekilde oluyor.Sizin, öğrencilerinizin ve danışanlarınızın bileğinde gördüğümüz Apple Watch, hangi özellikleri ile size ikna etti?Apple Watch, benim gibi sürekli saat ve hareketle yaşayan, aynı zamanda öğrencilerini de takip eden biri için mükemmel bir teknoloji. Aktivite halkaları benim ve öğrencilerim için çok önemli çünkü günlük belirlediğimiz aktif kalori hedefini, günlük egzersizin yapıldığını ya da yapılmadığını, duruş hedefiyle günü ne kadar verimli geçirip geçirmediğimizi takip edebiliyoruz. Bu takibi yaparken, ben öğrencilerimi görerek onlara gönderdiğim mesajlarla onları motive edebiliyorum. Öğrencilerim de benim aktivitelerimi gördüklerinde motivasyonlarının arttığını gözlemliyorum kısaca “Hareket hareketi doğuruyor”diyebiliriz. Antrenman uygulaması da benim için çok önemli çünkü antrenman sırasında ilerlemelerimle ilgili güncellemeleri bana sunuyor ve hedefe ulaştığımda beni bilgilendirir. Apple Watch, benim ve öğrencilerimin günlük rutinimin bir parçası oldu diyebilirim.Spor ve sağlıklı beslenme dışında kendinize yaptığınız iyilikler nelerdir?Ailemle vakit geçirmek... Zamanın ne kadar değerli olduğunun bilincindeyim ve onu doya doya sevdiklerimle beraber kullanmak, hem aileme hem de kendime yaptığım en güzel iyiliktir.Giyilebilir teknolojiyi stilinize nasıl adapte ediyorsunuz?Günlük stilim spor olduğu için Apple Watch’ın spor kayış modellerini çok kullanıyorum. Spor ayakkabılarımla uyumunu çok beğeniyorum. Giydiğim ayakkabı rengine göre kayışı değiştirebiliyorum.Sporda disiplin önemli. Bu anlamda  öğrencilerinizi nasıl takip ediyorsunuz?Öğrencilerimin hepsinin Apple Watch’ları var. Birbirimizin aktivitelerini görebiliyoruz. Gün içinde aktivite yaptıkları zaman saatime mesaj geliyor ve gün sonunda aktivite halkalarını kendi saatimden görerek onları kontrol edebiliyorum.GA Project’e katılanlar nelerle karşılaşıyor ve sonunda ne kazanıyorlar? GA Project ile ulaşmak istediğiniz hedef nedir?İnternet hayatımıza bir sürü faydalı bilgi ile girmesine rağmen, bilgi kirliğini de maalesef yanında getirdi. Bu bilgi deryasında bireylerin kendileri için doğru olan bilgileri ayıklaması ise neredeyse imkansız hale geldi. GA Project katılımcılarının en büyük kazancı; kendi vücut tiplerine, seviyelerine ve hayat düzenlerine göre, doğru bilgileri alabilmeleri, sorularına cevap bulabilmeleri ve sürdürebilir çözümlere ulaşabilmeleridir. Bir şeyi bilmenin tek yolu onu deneyimlemektir. Sağlıklı yaşamı hedefliyorsanız ne yapmanız gerektiğini biliyor olmanız gerekir. GA Project’in amacı sağlıklı yaşam yolculuğuna katılmak isteyen kişilere eğitimlerim ve tecrübelerim doğrultusunda doğru bilgileri aktararak ve gerçek anlamda sürdürebilir çözümler sunarak bu yolculuğa başlamalarına destek olmaktır.Hayatınızı kolaylaştıran sağlık ve fitness uygulamaları nelerdir?YAZIO uygulaması, günlük yediğim yiyecek günlüğünü yönetebiliyor, kalori hesaplaması ve farklı tarifler sunması da bir sonraki gün “ Bugün ne yemeliyim” sorusunun cevabına kolay ulaşmamı sağlıyor.Eğitmen kimliğinizin önüne hangi sıfatları eklersiniz? Ben kuralları olan bir eğitmenim. Kurallı olmak ve belirli bir disiplin altında çalışmak, verimi artıran sistemlerden biridir. Eğer hedefiniz var ise o hedefe plan ve disiplinle ulaşabilirsiniz.Sporu istikrarlı bir şekilde devam ettirmek için motivasyon önerileriniz nelerdir?Egzersiz yaparken kendinize bir hedef belirleyin ve onu gerçekleştirmek için çalışın. Bir şeylere odaklanmak ve çalışmak, egzersizlerinizi daha verimli kılacaktır. Farklı spor disiplinleri deneyin. Vücudunuzu farklı yöntemlerle daha çok çalıştırdıkça, egzersizlerinize, sıkılmadan bağlı kalacaksınız. Egzersizlerinize arkadaşlarınızı dahil edin ya da grup derslerine katılın. Rekabet etmek motivasyonunuzu artırarak keyifli zaman geçirmenizi sağlar.Beslenme rutininiz nedir? Karşı koyamadığınız yiyecekler var mı? İpin ucu kaçtığı zamanlar için ne öneriyorsunuz?Her zaman söylediğim gibi bedenini tanırsan, neye ihtiyacı olduğunu bilirsin ve ona o ihtiyacı verirsin. Bedenimin neye ihtiyacı olduğunu veya olmadığını biliyorum ve ben de ona göre bir düzenle ilerliyorum. Bazen rutinden çıkıyorum çünkü ihtiyaçlarım hedeflerime göre değişkenlik gösterebiliyor. Hiç değişmeyen düzenimde kahvaltının çok önemli bir yeri var. Hareketli bir yaşantım olduğu için besinlerden gelen enerji benim için çok önemli. Vücudumu hiç aç bırakmıyorum. Günlük yaşantıma göre belirli yemek saatlerim var, o saatler dışında bir şeyler yememeye dikkat ediyorum. Zaman zaman hepimiz vücudumuzun ihtiyacından fazla yemek tüketebiliriz. Böyle durumlarda pişmanlık duymayın ve moralinizi bozmayın, bu gayet doğaldır. Önemli olan ertesi gün neler yapmanız gerektiğini bilmenizdir. Düzenli uyguladığınız diyetinize ya da beslenme alışkanlığına devam edin.Egzersiz vagonundan düşen birinin, tekrar eski disiplinini kazanabilmesi için önerileriniz nedir?Vagonu zaman olarak düşünelim ve siz bu vagondan düştüğünüz zaman, vagon ilerlemeye devam eder. Vagonu kaçırmak istemiyorsan, kalkıp devam etmelisin. Durmak, hayatta her şeyi ertelemektir bence. O nedenle durma, aktif ol ve o vagonu yakala. Hayatımızda her zaman düşüşlerimiz oluyor, önemli olan kalkıp devam edebilmek. Devam edebilmenin motivasyonu “SENSİN” kendin için hareket etmek zorundasın.
.