VEJETARYEN HAYATIMIZ

VEJETARYEN HAYATIMIZ



Vejetaryenlik Latincede “vegetus” yani sağlam, canlı, yaşam dolu anlamındaki kelimeden geliyor. Vejetaryen veya etyemezlik diye adlandırdığımız durumlarda, kişiler hiçbir şekilde et, balık ve kümes hayvanları tüketmiyorlar. Bazı durumlardaysa yumurta, süt ve süt ürünleri tüketmeyi de reddediyorlar. Veganlarsa, hiçbir şekilde hayvansal ürün tüketmeyenler olarak daha katı kurallara sahipler. Vejetaryenler bazı durumlarda yumurta, süt ve süt ürünleri tüketirken, veganlar bunlardan da kendilerini soyutluyorlar. Aynı zamanda, hayvanlardan yapılmış eşyaları veya hayvansal katkı maddesi içeren makyaj ürünlerini de kullanmıyorlar. Bir de “lakto vejetaryenler” var. Bu gruptaki vejetaryenler, vejetaryenlikle birlikte sadece süt ürünleri tüketiyorlar. Bir başka vejetaryen çeşidi olan “ovo-vejetaryenler”, vejetaryenlikle birlikte sadece yumurta tüketiyorlar. “Lakto-ovo vejetaryenler” se vejetaryenlikle birlikte sadece yumurta, süt ve süt ürünleri tüketiyorlar. Birçok çeşidi olduğu için konu bazen karışıyor.

Vejetaryen beslenme programlarında bol miktarda sebze ve kuru bakliyat tüketildiğinden, karotenoid, A, B, E ve D vitaminlerinden zengin bir beslenme programı uygulanıyor. Fakat, omega 3 yağ asitleri ve B12 vitamini açısından eksiklik yaşanabiliyor. Veganistler kara lahana, ıspanak, soya, tofu, seitan, tempeh ve quorn benzeri besinleri yeteri kadar tüketmediklerinden; B vitamini ve kalsiyum eksikliği sorunu yaşayabiliyorlar. Yüksek oranda posalı besinler, folik asit, magnezyum, C ve E vitamini tüketimiyle birlikte düşük doymuş yağ seviyesi, vejetaryen beslenmenin faydalı bir yönü olarak kabul ediliyor. Vegan veya vejetaryen beslenenlerin alması gereken vitaminleri ve kaynaklarını Emsey Hospital doktorlarından Diyetisyen Emel Yılmaz'dan öğrendik.