HANGİ NEFES TEKNİĞİNE İHTİYACINIZ VAR?

Nefes tekniklerinin gündelik yaşamda hangi durumlarda kullanılabileceğini biliyor musunuz?

“Nefeste Saklı Hayat” kitabımın alt başlığı “Gündelik Yaşam İçin Burun Nefesleri Kılavuzu”ydu.

Dünyadaki ilk video film egzersizli nefes teknikleri kitabı olan “Nefeste Saklı Hayat” ı, gündelik hayatı olumsuz etkileyen stres yönetimi, kronik kabızlık, uykusuzluk, halsizlik, zihinsel bulanıklık vb.

birçok belirtiyi kendi kendinize dengeleyip şifalandırabilmeniz için yazdım. ELLE okuyucuları için hazırladığım bu yazı dizisinde de tüm gün boyunca değişen ruh hallerimize ve farklı ihtiyaçlarımıza göre kategorize ettiğim bu nefes egzersizlerinden bir tanesini paylaşacağım.Burundan alınıp verilen kontrollü ve ritmik nefes çalışmalarıyla otonom sinir sistemimiz vasıtasıyla sindirim, kalp-damar, bağışıklık, üreme ve tüm hormonal sistemler dahil olmak üzere hem psikolojik hem de fiziksel olarak onlarca fayda sağlanabilir. Aynı zamanda bedenimizin ve zihnimizin, bizi sakinleştirecek, dengeleyecek, arındıracak ve canlandıracak şekilde çalışmasını denetleyebiliriz.Bu egzersizlerde ustalaşmak oldukça kolaydır ve çoğunun etkisi uygulandığı anda hissedilebilir. Burun nefeslerinin hem fiziksel hem zihinsel hem de ruhsal bedenlerimizin dengesi açısından ne kadar elzem olduğunu bilimsel dayanaklarıyla birlikte “Nefeste Saklı Hayat” kitabımda detaylarıyla bulabilirsiniz.Doğru nefes alarak daha sağlıklı ve mutlu olunabilir mi?Mutluluk ve başarı, stresimizi ne derece yönetebiliyorsak, o kadar bizimle birlikte olabiliyor. Daha iyi ve mutlu olmak, geleceğe dair hayallerinizle sınırlı değil. Bu, tamamen kendiniz için ve günlük olarak yaptığınız seçimlerde ve verdiğiniz kararlarda saklı. Yani sağlık, mutluluk ve başarıyı yaptığımız “bilinçli seçimler” sayesinde yaratıyoruz. Stresliyken, zihnimiz yorgun ve bulanıkken, bedenimizi hasta hissederken bilinçli seçim yapabilme potansiyelimiz oldukça düşük. Stres yönetimi bu noktada çok önemli, çünkü çağımızın en büyük hastalık kaynağı olan stresi yönetebildiğimiz ölçüde sağlıklı ve mutluyuz.İşte nefes teknikleri de bize burada en büyük temel destek olarak yardıma koşuyor. Kontrollü ve ritmik olarak yapılan, burundan alınıp verilen “kadim nefes teknikleri” dünyada bilinen en etkin stres yönetimi şeklidir, çünkü uygulamaya başladığınız anda otonom sinir sistemi dengelenmeye başlar. Nefes hem fiziksel hem de zihinsel bedenimizde çalışan en etkili detoks sistemidir!Beden-zihin tıbbının dünyadaki öncü doktorlarından olarak gösterilen Dr. Andrew Weil, “Eğer sağlıklı yaşam üzerine verdiğim önerileri tek bir maddeyle sınırlamak zorunda kalsaydım, bu, doğru nefes almayı öğrenmek olurdu” diyor. Dünyada stres yönetiminde etkin olarak yer alan nefes egzersizlerinin, kasların ve imajinasyonun kullanıldığı diğer gevşeme teknikleriyle kıyaslandığında, fizyolojik uyarı sistemine direkt bağlantılı olduğu için, etkisinin çok daha kısa zamanda ortaya çıktığı kanıtlanmıştır. Çağımızda en yaygın olan hastalıkların stresten doğup geliştiğini düşünürsek, bırakın nefesin diğer faydalarını, sadece stresimizi yönetmeyi başararak genel sağlık ve mutluluk halimize nasıl bir katkıda bulunacağını düşünün. Unutmayın, nefesi kontrol ederek sinirleri yatıştırmak, aklı da kontrol etmenin ön koşuludur.Nefes tekniklerini tüm gün boyunca mı, yoksa modumuza göre mi yapacağız? Anında sonuç alınır mı?Nefes teknikleri tüm gün boyunca yapılmaz. Ya değişen ruh haline göre ihtiyaç hissettikçe anında ya da gündelik rutine -aynen diş fırçalamak gibi- ilgili nefes egzersizini ekleyerek her gün düzenli olarak 5, 10, 15 dakika -ne kadar öneriliyorsa uygulanır. Özellikle stres yönetimi, uykusuzluk, sıcak basması ve cesaretlenmek için yapılan nefes tekniklerinin etkisi anında deneyimlenebilir.Nefes egzersizlerini uygulamak için birisinin desteğine veya gözetimine ihtiyaç var mı ?“Nefeste Saklı Hayat” adlı kitabımda önerdiğim nefes egzersizlerini, öğrendikten ve ilgili nefesin kontrendikasyon listesine (uygulanması mahzurlu durumlar) dikkat ettikten sonra kendi kendinize, kimseye ihtiyaç duymadan güvenli ve etkin bir şekilde uygulayabilirsiniz. Ama ben özellikle metabolizmayı hızlandırarak zayıflamayı destekleyen nefes tekniklerini en başında bire bir öğretmeyi ve bir süre de takip etmeyi öneriyorum. Çünkü bu nefes tekniklerini öğrenmek bazı kişiler için anlaşılması ve uygulaması güç olabiliyor. Başlangıçta kişileri takip edip geri bildirim vermek, uzun vadede çok daha etkili sonuçları getirebiliyor.Fakat öğrendikten sonra yaşam boyu, ihtiyaç hissettiğiniz her an, dilediğiniz yerde kendi kendinize uygulayabilirsiniz. Sonuçta kadim bilginin özelliği insanın tek başına uygulayabileceği sadelik ve basitlikte olmasının yanı sıra etkili olmasında da yatar.Herkes her nefes egzersizini yapabilir mi?Her nefes tekniğini herkes uygulayamaz, uygulamamalı da! Her nefes tekniğine ait bir kontrendikasyon listesi bulunmaktadır. Kontrendikasyon yan etkiden çok daha güçlü bir anlamı barındıran, muhtelif bir hastalık süresince bir ilacın veya yöntemin kesinlikle kullanılmaması gerektiğini anlatan tıbbi bir terimdir. Yan etki, yaşanabilecek “olasılıklar” anlamında kullanılırken, kontrendikasyon daha kesin bir öngörüyü ifade eder. (Görsel: Getty Türkiye)

Ana Prensipler ve Uyarılar• Kadim nefes teknikleri uzanarak, yani yatarak yapılmaz.• Çalışmaları kesinlikle yemeklerden hemen sonra dolu bir karınla uygulamamalısınız.• Nefes tekniklerini çalışırken en önemli iki husus önce güvenlik, sonra konfordur.• Nereyi tercih ederseniz edin, ya bağdaş kurup yerde ya da sandalyede kesinlikle dik, omurganız 90 derecelik açıda rahat bir şekilde oturmalısınız.• Ağız aksi söylenmedikçe sürekli kapalı olmalı, nefes alıp vermek için sadece burun kullanılmalı.• Dil ucu, aksi belirtilmedikçe ateş noktasında durmalı. Yani dilinizin ucu, en ön iki dişinizin hemen arkasında, üst damağa da değecek şekilde rahatça konumlandırılmalı. Dilin bu pozisyonu, nefes çalışmalarının faydalarını deneyimlemek için çok önemli. Diliniz bu noktada kesinlikle gergin değil, rahat olmalı.• Boyun ve omuzlar serbest kalmalı. Kulak memesiyle omuzlarınızın mesafesini olabildiğinde uzak imgeleyin ve omuz başlarınızı rahat bırakın.• Nefes egzersizleri boyunca gözler her zaman nazikçe kapalı olmalı.• Asla kendinizi zorlamayın, eğer başınız dönerse durun ve normal nefes alma modunuza dönün. Çünkü başınızın dönmesi fazla oksijen soluduğunuz ve hiperventilasyonun başladığı anlamına gelir, ki bu istemediğimiz bir durum.• Egzersizleri çalışırken herhangi bir rahatsızlık ya da acı hissederseniz hemendurun, normal nefes alma ritminize dönerek, gözleriniz kapalı bir şekilde dinlenin.• Kesinlikle nefes sayı ve sürelerinde önerilen maksimum sayı ve sürelerin üstüne çıkmayın.• Nefes egzersizleri genel olarak ateşli hastalıklarda, bronşit, akciğer iltihaplanmaları ve zatürre vakalarında, kadınların regl döneminde, hamilelikte, yakın zamanda geçirilen kalp krizlerinin ardından uygulanmaz. Bu tarz durumlarda her nefes egzersizi öncesinde belirtilen kontrendikasyon listesine dikkat edilmeli ve ona göre uygulanmalı.
HAZIRLAYAN: EBRU ŞİNİKELLE EYLÜL 2017 SAYISINDAN ALINMIŞTIR..

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.