AKILLI VE MUZİP TASARIMLAR

AKILLI VE MUZİP TASARIMLAR

ELLE ONLINE ELLE ONLINE 16 Haziran 2014
AKILLI VE MUZİP TASARIMLAR
<#text>Psikolojinin tasarımdaki yerine büyük önem atfeden Merve Kahraman, birden fazla fonksiyon sunan ve tekrar tekrar kullanılabilen objeleriyle kullanıcıya seçme özgürlüğü tanıdığını, ürünlerle kullananlar arasında bağ oluşturup tüketim çılgınlığına karşı sahiplenme duygusunu artırmayı hedeflediğini söylüyor. Muzip ve akıllı tasarımlarının hikayesini kendisinden dinliyoruz.


<#text>


<#text> Geyik boynuzlu ve tavşan kulaklı sandalyeleriniz büyük ilgi topluyor. Nasıl bir ilişki var bunlar ve kullanıcıları arasında?


<#text> Yüksek lisans bitirme tezime hazırlanırken, okuldaki filozofik yaklaşımdan çok bunaldığım bir dönemde kendimi eğlendirmek için “Hybrid” sandalyeleri tasarladım. Yunan mitoloji hikayelerindeki insan-hayvan karışımı karakterlerden esinlendim. Kullanıcının tasarımla bir bütün olduğunu hissetmesini sağlamaya çalıştım.


<#text>


<#text> Tasarım anlayışınızda “yeniden meydana gelen döngüler”den bahsederken objelerinizin yeniden kullanılabilirliğini mi vurguluyorsunuz?


<#text> Objenin hayattaki döngüler gibi kendini öldürüp tekrar yaratmasını kastediyorum. Örneğin yeniden canlandırıcı anlamına gelen “Revitalizer”, adından da tahmin edilebileceği gibi sahibine yeniden kullanma ve yaşlanma, ölme, yeniden canlanma periyodunu gösterme fırsatı veren, kendini zamanla tekrar yaratan bir mum-lamba.~ Nasıl çalışıyor?


<#text> Aslında hayatlarımızdaki son bulma ve kendini yeniden yaratma periyotlarını temsil ediyor. İçindeki yüksek voltajlı lamba, mumu yavaşça eritirken alttaki ısıtıcı eriyen mumu yeniden aktif hale getiriyor. Mum soğuduktan ve şeklini aldıktan sonra, kişi mumu çıkartıp lambanın üstüne yerleştirerek tekrar kullanabiliyor.


<#text>


<#text> Bir objeyi çok kullanımlı kılarak hem aşırı tüketime engel oluyor, hem de kişinin objeyle bağ kurmasını sağlayıp ondan vazgeçememesini sağlıyorsunuz.


<#text> Evet, bir objeye bağlanmak için tıpkı insanlar arasındaki gibi, yaşanmışlık ve hatıraların oluşması gerekiyor. Nostalji ögesi, aradaki bu duygusal bağı güçlendiriyor ve çalışmayan bir objeyi bile yıllar boyu korumamızı sağlıyor. Dünyada bu tip kullanıcı ve obje arasındaki ilişkiyi hedefleyen, “upcycling” yapan tasarımlar ne kadar çok artarsa aşırı tüketimin bir nebze de olsa azalacağını düşünüyorum.


<#text>


<#text> SELİN MİLOŞYAN

SON HABERLER

Dergide Bu Ay

ELLE Mart Sayısı Çıktı!

ELLE Mart Sayısı Çıktı!

Baharı Hande Erçel ile karşılıyoruz.

BU SAYIDA NELER VAR?

E-Bülten Aboneliği

E-bültenimize şimdi abone olun,
magazin dünyasındaki tüm gelişmelerden anında haberiniz olsun.