ÇİKOLATADAN BATMAN!

Genco Gülan'ın yeni sergisi popüler kültüre espirili bir dille bakıyor!



Gülben Çapan / @istanbulartsnob

Filtreye tıkanmış bir köpek balığı, çikolatadan mavi gözlü imparator, sol notası silinmiş Tchaikovsky senfonisi, çarmıha gerilmiş çikolatadan Batman, aslen Romalı olduğu anlaşılan Darth Vader. Bunlar Genco Gülan'ın son sergisindeki yapıtlardan sadece birkaçı. Disiplinler arası çağdaş sanatçı Genco Gülan, performans sanatından heykele, enstalasyondan resme kadar birçok dalda üretiyor, Boğaziçi Üniversitesi ve Mimar Sinan Güzel Sanatlar Fakültesi'nde dersler veriyor ve yapıtları birçok uluslararası müzenin daimi koleksiyonunda yer alıyor.

Sanatçının Ekav Art Gallery'de 1 Mart'a kadar devam edecek olan “İsimsiz” adlı sergisinde birden çok fikir ve konu yer alıyor, bunlardan bazıları; ırkçılık, modern ideolojiler, sistemdeki tıkanıklık, Pop Art hükümdarlığı, günümüz dünyasında sol'un yok oluşu... “Bu bir fikir sergisi, onun için adı ‘İsimsiz'. Bu sergide çok sayıda fikir var ama tek bir ana fikir yok. Fikirlerin hiçbiri tekil değil hepsi katmanlı dolayısıyla tek bir yapıt hakkında birden çok fikir oluşabilir.” diyor çikolatadan çarmıha gerilmiş Batman heykelciği yaparak Pop kültürünün adeta bir din olduğunu vurgulayan sanatçı. ‘Sözluk' adlı yapıtında çağdaş sanatın kilit kelimelerini İngilizce olarak yan yana kocaman bir tuval üzerine dizdiğini görüyoruz. Tuvalin tam ortasında bulunan ‘political' kelimesini sorunca, “Politik olmak çağdaş sanatın kurallarından biridir. Ben zaten siyaset bilimi mezunuyum dolayısıyla benim politik olup olmamam söz konusu bile değil. İlk yapıtlarımda bile Marx yorumluyordum.” diyor. Serginin en dikkat çekici yapıtıysa, Tchaikovsky'nin dördüncü senfonisinin “Sol” notasını kullanmaksızın tekrar yazılan senfoni. Bir kitapçık halinde basılan senfoninin yüz yetmiş altı sayfası kocaman bir duvar boyunca, sırasına uygun olarak çok şık bir biçimde yan yana dizilmiş olarak karşılıyor izleyiciyi. “İlk defa senfoni çalışması yaptım. Bu yapıtı profesyonel besteci bir arkadaşımla birlikte bir yazılım kullanarak yaptık. Tchaikovsky'nin dördüncü senfonisini alıp içindeki sol notasını sildik. Buradaki anlam da dünyadaki ve Türkiye'deki politik durumun altını çizmek çünkü dünyada ve Türkiye'de politik yelpaze içinde artık bir sol'dan bahsedemiyoruz. Fakat görüntü olarak notalar oldukça şık görünüyor. Yani bu yapıttaki notalara bakıldığı zaman, yedide bir nota eksik olsa da bize bir gariplik ya da eksiklik varmış gibi gözükmüyor. Bu da bugünkü durumu net olarak tarif ediyor.” diyor Gülan. Sanatçıyla Ekav Art Gallery'de buluştuk. Kurulma aşaması üç gün süren zekice hazırlanmış sergiyi gezdik ve sanatçıdan sergideki yapıtları hakkında detaylı bilgi edindik. Sohbet biraz uzayınca asıl konumuzdan biraz çıkıp, günümüzde sanatın en popüler başlıkları arasında yer alan; kopyacılık mevzusunu, Miro sergisini, para ve sanat ilişkisini, koleksiyoner ve sanatçı ilişkisini ve Türkiye'deki sansür meselelerinin çağdaş sanata olan etkisini sorduk.