ELLE ANTİ-KÜRK : 35 SUNİ KÜRK PARÇA

Gerçek kürk olmayan bir moda dünyası mümkün!

Dünya çapında bir endüstri olan kürk, uzun süre dünyadaki en büyük trendlerden biriydi. Pek çok malzemede olduğu gibi kürk de zenginliğini üst sınıflarla olan ilişkisi sayesinde yaratmıştır. Bu, İngiltere'de 17. yüzyıla kadar hangi sosyal sınıfın hangi hayvanların kürkünü giyebileceğini dikte eden “Sumptuary Yasası”nın getirildiği zamana kadar gidiyor. Daha yumuşak, daha güzel hayvanların vizon gibi kürkleri, hiyerarşinin en tepesindekiler tarafından giyilmek üzere ayrılmıştı. Vizon kürkü her zaman bir statü sembolü olmuştur. Aşırılığı, lüksü ve zenginliği temsil eden şeyler, yüksek moda parçalarının en çok arzu edilen özellikleriydi.

Kürk genel olarak kadınlıkla olan ilişkisini ilk olarak vizonun popülerleşmesiyle kazandı. Tıpkı insanların statüye ve buna bağlı olarak sınıf performansına olan tutkularından dolayı kürk giymeleri gibi, kadınlar da bu feminenliği sergilemek için vizon giyerlerdi.

Ve bir zamanlar kadınlığın özü sayılan şey, artık modası geçmiş sayılıyor. Bize sorarsanız; güzel, acımasız ve pratik bir şeyden daha kadınsı ne olabilir?

Moda dünyasında kürk
Versace, Michael Kors ve Net-a-Porter gibi yüksek lüks lider markaların gerçek kürk kullanarak mont, çizme ve diğer ürünlerini yaratmasıyla, tüketiciler kürk giymenin kabul edilebilir ve ideal olduğunu düşünmeye başlamıştı. Ancak PETA ve WWF gibi kuruluşlar farklı düşünüyordu. Kürkün modadaki geleceği, statüleri nedeniyle onu kullanan ünlü lüks markalara bağlı hale geliyor.

Moda trendleri bu bitmeyen döngüde geliştikçe, kürk fikirleri ve yüksek moda markalarının kullandığı tartışmalı malzemeler de değişiyor. 2018 yılında moda tasarımcıları, hayvan refahına saygılı, kürksüz bir politika izlemeye başladı. Bu yeni trend gibi görünüyor. Birçoğunun bildiği gibi, trendleri takip etmek moda endüstrisindeki en önemli iş stratejilerinden biri ve şu anda modadaki en sıcak trend kürksüz olmak.

Gucci, modada kürk kullanımını yasaklamada öncü oldu
Dünyanın en tanınmış ve saygın lüks markalarından biri olan Gucci, değişimin öncüsü oldu. London College of Fashion'daki 2017 Kering Talk'ta, Gucci CEO'su Marco Bizarri, moda takipçilerine Gucci'nin temel değerini ve sosyal sorumluluğu hatırlattı. Başka bir deyişle, “Çevre ve hayvanlar için daha iyisini yapmak” için çabalamayı hatırlattı. “Günümüzde kürk kullanmanın hala modern olduğunu düşünüyor musunuz? Hala modern olduğunu düşünmüyorum ve bu yüzden bunu yapmamaya karar verdik. Biraz modası geçmiş" dedi. Gucci, farkındalık yaratmak için bir adım attı; diğer lüks markaları da aynısını yapmaya teşvik etti ve kürkün geleceğinin moda olmadığını ima etmeye devam ediyor.



Lüks perakendeciler Gucci, Balenciaga, Saint Laurent ve Bottega Veneta'nın ana şirketi Kering, önemli bir sektör kararında, moda evlerinin artık hayvan kürkü kullanmayacağını duyurdu. Yves Saint Laurent ve Brioni, dünyanın değiştiğini söyleyerek kürk kullanımını yasaklayan markalardan oldu. PETA, Kering'in kürk kullanımını yasaklamasını sağlamak için yıllardır süren girişimden sonra bu hareketi kutladı.

Açıkça görülüyor ki, Gucci'nin kampanyası ve ideolojisi, diğer lüks markaların iç işleyişine de girdi. Kering'in şirket çapındaki yeni kürk yasağı, tüketicilerin kürk modasının etiği ve hayvanlara yönelik zulüm konusunda giderek daha fazla endişe duymasına neden oldu. Ardından moda perakendecileri tarafından yakın zamanda yapılan bir dizi duyuru geldi. Mytheresa da kürk yasağı ilan ederken;  Selfridges de Calvin Klein ve Ralph Lauren ile birlikte kürkten kaçınma sözü verdi. Net-a-Porter ve Burberry gibi markalarda da anti-kürk listesine girdi.

2018 yılında İngiliz Moda Konseyi, Londra Moda Haftası etkinliklerinde tüm hayvan kürklerini yasaklama kararı aldı. Bu kürksüz hareket o zamandan beri ABD'nin yanı sıra Avrupa'nın komşu bölgelerine de yayıldı ve Prada, Versace, ve Chanel'in hepsi kürksüz olmayı taahhüt etti.

Stella McCartney, kürk kullanmayan ve bu konuda pek çok kampanya düzenleyen bir anti-kürk marka oldu. Prada, Philip Lim, Versace, Michael Kors, Hugo Boss, Karl Lagerfeld gibi markaların ardından, Valentino da 2022’den itibaren kürk kullanmayacağını bildirdi. Giorgio Armani de anti-kürk akımına katıldı; hatta bir üst seviyeye taşıyarak, angora yünü kullanmayı bıraktığını duyurdu.

Şaşırtan bir diğer haber ise kürklü parka ceketleri ile tanınan Canada Goose, gerçek kürk kullanmayı bırakacağını duyurmasıydı. Hayvan hakları savunucuları, markanın bu kararına çok mutlu olarak, destekledi. (Tabi ki biz de!)

Oscar de la Renta’nın kürk kullanmayı bırakmasını ise ünlü bir şarkıcı ve hayvan hakları aktivisti sağladı. Billie Ellish, kürk kullanmayı bırakmaları şartıyla Oscar de la Renta giyerek; markayı anti-kürk yaptı.

Kürkün modadaki yasaklanma geleceği lüks markalarla başlıyor. Hepimiz modanın bir açıklama yapabileceğini biliyoruz ve bu tasarımcılar platformlarını modada kürk için tam da bunu yapmak için kullanıyorlar. Pek çok marka kürkü başarıyla ortadan kaldırdıktan sonra, daha fazla marka listeye katıldıkça; moda sektöründe kürkün tamamen yasaklanmasını bekleyebilir miyiz?

Şehirler de artık kürk karşıtı trendi yakalıyor

San Francisco Denetim Kurulu, Ocak 2019'da kürk satışını yasaklayan en büyük ABD şehri haline geldi. Bu çok büyük bir adımdı çünkü tüm şehirlerde, sadece tasarım odalarında ve defilelerde değil moda iş etiğinin de değiştiğini kanıtlıyor.

Lüks marka ve manken ajansları da destekliyor
Londra merkezli bir modelleme ajansı olan London Staub, 2018 başlarında kürksüz bir politika başlattı. Bu politika, yeteneğin gerçek kürkü modellemeyeceğini veya bir defilede gerçek kürk giyerek yürümeyeceğini belirtiyordu. Diğer büyük ajansların takip etmesi sadece bir zaman meselesi… Kürkün modadaki geleceği sadece vitrinlere değil, defilelere de bağlı.

Lüks markalar hayvan kürkü üretimini yasaklamaya devam ederken, alternatif olarak ne kullanabiliriz?
PETA'ya göre, kürk endüstrisinin derisinin yüzde seksen beşi, kürk fabrikası çiftliklerindeki hayvanlardan geliyor. Bunlar genellikle kürk endüstrisi için kârı en üst düzeye çıkarmak için binlerce hayvanın tüm yaşamları boyunca tel kafeslerde tutulduğu yerlerdir. Gerçek kürkü taklit eden çok sayıda başka malzeme ve kumaş var.

Estetik olarak kürkün modası geçmedi ve perakendeciler ve markalar, tüketicilere suni kürk ve vegan deri gibi seçeneklerle hayvan postu ürünlerine alternatifler sunuyor.  Suni kürk, buna mükemmel bir örnek! Kürksüz bir dünya hayal edemeyen moda tutkunları endişelenmesin. Suni malzemeler, uzun yıllardır piyasada ve son birkaç yılda üretiminin oldukça artmasıyla bir güç merkezine dönüşüyor. Zara ve H&M gibi markalar, tüm koleksiyonlarına suni kürk ekleyerek modada kürkün geleceğini değiştiren lider markalar arasında yer alıyor. Ayrıca suni kürk endüstrisi, çevreyi iyileştirmenin ve daha sürdürülebilir hale gelmenin yeni yollarını buluyor.

Araştırmalara göre, hem hakiki hem de yapay kürk üretimi 2019'da yüzde 120 artarak toplam 25 milyar dolara ulaştı. Elde edilen veriler, Birleşik Krallık ve ABD genelinde stoktaki "vegan" ürünlerin, özellikle ayakkabı, aksesuar ve dış giyim kategorilerinde olmak üzere yıllık yüzde 258 arttığını gösteriyor.


ELLE, gerçek kürke “HAYIR” diyor!
Yakın bir zamanda dünyadaki tüm edisyonları ile ELLE markasının, dijitalde ve baskıda içeriklerinde hayvan kürkü kullanmayı sonlandırdığını duyurmuştuk. Evet, duymayanlarınız varsa; “Dünyadaki 41 edisyonunun imzaladığı anlaşmayla, ELLE artık bütünüyle anti kürk!”

Dünyadaki tüm ELLE edisyonlarının imzaladığı anti-kürk sözleşmesinin detayları için haberimizi okuyabilirsiniz.

ELLE INTERNATIONAL ANTİ-KÜRK OLDU!

ELLE Türkiye olarak, anti-kürk anlaşmasını büyük bir mutlulukla imzaladık!



ELLE Türkiye olarak, mutlulukla imzaladığımız bu anlaşmanın ardından, size gerçek kürk yerine tercih edebileceğiniz pek çok seçeneğin olduğunu da belirtmek istedik.

Soğuk havalar için suni kürk parçalara yatırım yapabilirsiniz. Tüylü aksesuarlar ya da suni kürk giyim seçenekleri arıyor olun; sizin için en iyi suni kürk parçaları bir araya getirdik.