Kapak Fotoğrafı: Balmain, Loewe, Y/Project x Jean Paul Gaultier
Modada, "görünenden daha fazlası" ifadesi 2023 ilkbahar-yaz trendleri söz konusu olduğunda optik illüzyonlarla kendini gösteriyor. Fransızca bir terim olan “trompe l'oeil” yani optik illüzyon stili, 3 boyutlu gibi görünen silüetler, baskılar ve diğer öğelerle karakterize ediliyor.
Trompe l'oeil (göz aldanması), birçok yaratıcının son yüzyılda tercih ettiği bir tasarım yaklaşımı oldu. Elsa Schiaparelli'nin 1930'larda ticari başarısının bir kısmı, tasarımlarında gerçekçi fiyonk, kemik, dövme ve hayvan derisi baskıları kullanmasıyla ilgilidir. En ünlüsü olan " lobster dress (ıstakoz elbise)" ise arkadaşı, sürrealist sanatçı Salvador Dali tarafından el yapımı olarak boyanmıştı. Konsept, 80'ler ve 90'larda evrildi; birçok şekil ve form aldı. Belçikalı tasarımcı Martin Margiela peruklardan elbiseler yaparken, ikonik Tabi botlarıyla deve ayaklarını havalı hale getirdi (hala Margiela hayranları tarafından benimsenen özel ayakkabılar). Japon tasarımcı Issey Miyake'nin devrim niteliğindeki plise kumaşı (geometrik şekillere dönüştürülebilen tüy gibi hafif bir polyester) içine kayan herhangi bir bedende şekil değiştirici bir etki yarattı.
İki Fransız tasarımcı, optik yanılsamaları ticari markaları haline getirdiler: Manfred Thierry Mugler ve Jean Paul Gaultier. Mugler, kadınları çarpıcı gösterilere dönüştürerek, seksi motosikletlere, yüzen Medusalara, krom kaplı robotlara ve göz alıcı renkli kuşlara dönüştürdü. Ve 1995 sonbahar/kış koleksiyonu için, o dönemde yaşanan teknoloji yarışından ilham alan Gaultier, giyen kişinin siluetini belirginleştiren stratejik olarak yerleştirilmiş farklı renkli noktalardan oluşan bir siber baskı yarattı.
Modanın ikonik ismi emekli olmadan önce, markasının yaratıcı yönetimini her sezon farklı bir tasarımcıya devretme kararıyla dahiyane bir hamle yaptı ve her biri Gaultier'in yenilikçi tasarımlarını en görkemli şekilde yeniden yorumladı. Y/Project’in Glenn Martens, ilkbahar-yaz 2023 için Gaultier’in ünlü trompe l’oeil başarılarından biri olan çıplak beden baskısından esinlenerek, uzun elbiseler, mini etekler, düğmeli gömlekler ve kot takımlarında kontrast neon tonlarıyla yeniden hayal etti.
Paris Moda Haftası'nda Schiaparelli tasarımcısı Daniel Roseberry, Naomi Campbell'i ceketi üzerinde tutturulmuş gerçekçi bir kurt kafası ile podyuma çıkardı ve Kylie Jenner, ön sırada devasa bir aslan kafası taşıdı. Loewe'un Jonathan Anderson'ı, eski okul video oyunlarından çıkmış pikselleştirilmiş kazaklar ve pannier mini elbiselerden dışarı taşan yanılsamalar sundu. Loewe şovunun yıldızı Antoryum çiçeğiydi. Anderson, doğanın bir ürününden aldığı ilhamla modelleri kadın çiçeklere dönüştürdü. Balmain'in 7.000 izleyicili defilesinde Olivier Rousteing, hayali Rönesans baskıları, karmaşık omuz kanatları ve devasa kalça korsesi ile birlikte ilginç bir şekilde kıvrılmış kadın ordusu yarattı.
Di Petsa gibi yeni nesil İngiliz tasarımcılar ise özellikle bir akımla dalgalar yaratıyor: "Wetlook". Bu ünlülerin favorisi, ıslak bir kıyafet giymiş gibi görünmenizi sağlayan, suyun kumaş üzerindeki saydam ve vücuda yapışık etkisini en romantik şekilde yeniden yaratan mükemmel bir tasarım. Petsa, bu arzu edilen parçaları yaratma ilhamının, suyun içinde yaşayan kadın görüntüsünü yaratma fikri olduğunu söylüyor. “Bedensel sıvılarımız ve ıslaklık ifadelerimiz doğanın bir parçasıdır ve bu, bedenimiz ve yaşam tecrübemizin bir parçasıdır. Ağlamak, emzirmek veya kamusal alanda sızıntı yapmak gibi ifadelerimizi gizlememeliyiz - bunlar tümü bedenin ve dünyaya olan bağlantımızın doğal ifadeleridir" diyor Petsa. "Wetlook" elbisesi, doğru yaşamanın güzelliğini, bedeni ve doğaya olan bağlantısını benimseyen bir açıklama yapıyor.
Perspektif ve boyutlarla oynayarak optik illüzyonlar yaratmak, bizim nasıl algıladığımızı yeniden düşündürmek için diğer yaratıcı medyalarda kullanılan bir tekniktir. Moda fotoğrafçısı ve yönetmen Alex Black, soyutlama ile figürasyon arasındaki gerilimden etkilenerek, modelleri ve giysilerini iki boyutlu gösteren bir tarama tekniği geliştirdi. Bu tekniği, hazırladığı editoryallerde, Tom Ford ve Diesel gibi markaların kampanyalarında kullandı.
Moda tasarımcıları, moda dünyasında iz bırakmak için sürekli bir arayış içindedir fakat optik illüzyon tekniklerini kullanmaları şaşırtıcı olabilir.