CORONA VİRÜS PANDEMİĞİ SIRASINDA DIŞARIDA YÜRÜMEK SAĞLIKLI MI?

Koşular ve yürüyüşler için alınması gerekilen önlemler...

Sosyal izolasyonumuzun birinci haftasını doldurduk. Birçok şirket ‘home-office’ yöntemine geçerken, insanların evde kalması için rutinlerimizde birçok değişiklik oldu. Kafeler, restoranlar, sinemalar, mağazalar gibi birçok buluşma alanı kapatılırken aklımızda bir sürü sorular belirmeye başladı. ‘Yeni normalimize’ alışmaya çalışmak oldukça güç olmaya başladı. Her hafta gittiğimiz spor salonları veya yoga stüdyoları kapanırken, spor influencer'ları ve eğitmenlerin canlı yayın derslerine katılmak bir seçenek olabilir. Ancak fiziksel aktivitemizin yanı sıra temiz hava alarak ruh sağlığımızı korumak için dışarıda yürüyüş veya koşu yapmak da bir seçenek olabilir mi?

Dünya Sağlık Örgütü'nün uyarılarına göre Corona virüs pandemiğine karşı herkesin sosyal izolasyon yöntemi uygulaması, evden çalışması ve insanlardan 1.5 metre uzak durması söylendi. Bazı ülkelerde sokağa çıkma yasağı uygulanırken, insanlara evlerinden çıkmamaları diretildi. Virüsün hızlı bir şekilde yayılmasını önleyerek ‘eğriyi düzleştirmeyi’ amaçlayan sosyal izolasyon, hastanelerin kapasitelerinin dolmamasını hedefliyor. 

Birçok bölgede bisiklete binmek, yürüyüş yapmak, veya koşu yapmak şimdilik kabul ediliyor. Kalabalıktan uzak olmak şartıyla evinizin yakınlarında koşu veya yürüyüşe çıkıyor olabilirsiniz. İnsanlardan en az 2 metre uzakta yürüyorsanız teknik olarak güvende sayılırsınız. Ancak eğer kalabalık parklara veya yürüyüş pistlerine gidiyorsanız, sosyal izolasyonun amacı bozulmuş oluyor. Mental sağlığınız için dışarı çıkarak egzersiz yapmanız tavsiye ediliyor ancak evinizin çevresinde olsa bile dışarı çıkıyorsanız almanız gereken bazı önlemler var. 

SOSYAL MESAFENİZİ KORUYUN

Eğer evinizin bulunduğu sitede veya evinizin yakınlarında yürüyüş yapıyorsanız sosyal izolasyon kurallarına uymanız gerekiyor. 2 metre belirtilen kural olsa da siz güvende olmak için mümkün olduğunca az kalabalığın olduğu yerleri tercih edin. Dışarıda yürüyüş yaptıysanız yanınızdan geçen insanların sizden uzağa doğru yürüdüğünü farketmişsinizdir! Herkes kurallara uymaya özen gösteriyor! Corona virüsü öksürme, hapşırma veya çok yakınızda duran birinin nefeslerinden bile bulaşabiliyor. Çıktığınız yürüyüşler ve koşular tek başınıza olduğunuz ve sosyal mesafenizi koruduğunuz sürece uygun.

GRUP EGZERSİZLERİNE ARA VERİN

Eğer her hafta yürüyüşe çıktığınız bir grup varsa maalesef bir süre bunu yapamayacaksınız! Herkes sağlıklı olsa bile, taşıyıcı olma riski olduğu için koşularınızın veya yürüyüşlerinizin tek başına olması tavsiye ediliyor. Eğer ailenizle veya arkadaşınızla aynı evde sosyal izolasyondaysanız onlar ile beraber yürüyüşlere çıkabilirsiniz ancak bunun dışında toplu buluşmalar yürüyüşlerde de geçerli! Dışarıda yürüyüş veya koşu yaparken geçtiğimiz günlerde Belgrad ormanında olan kalabalığın oluşmamasına özen göstermeliyiz. 

NESNELERLE TEMAS YOK

Dışarıda yürüyüşe çıktınız ve yoruldunuz… Gözünüze harika görünen o banktan uzak durmanız gerekiyor! Bunun dışında parklarda bulunan egzersiz aletleri veya demirler, gibi nesnelere dokunmak yok. Mümkün olduğunca hiç kimseyle ve şeyle temasta bulunmadan yürüyüş yapabilirsiniz. Yorulduysanız şu dönemde cevabımız banklar değil evin yolu!

30-60 DAKİKA ARASINDA SINIR KOYUN

Günde 30 ila 60 dakika arasında temiz havada aktivite yapmak bağışıklık sisteminizi virüslere karşı kuvvetlendiriyor. Sosyal izolasyon sürecine saygı duyarak dışarıda geçirdiğiniz zamana sınır koyun. Ancak eğer kendinizi iyi hissetmiyorsanız, evde kalın ve çevrenizdekileri riske atmayın. Evde kalmak durumundaysanız da sosyal medyadaki canlı yayın pilates veya yoga derslerine katılabilirsiniz. 

ZORLAYICI EGZERSİZLERE DİKKAT

Kondisyonuzu korurken kendinizi fiziksel zorlayıcı egzersizlere ara vermeniz tavsiye ediliyor. Maraton koşuları ve zorlayıcı antrenmanlar hem fiziksel hem de mental stres yaratabiliyor ve bu da hasta olma riskinizi artırıyor. Şu sıralar, vücudunuzu kontrol altında tutmak ve gücünüzü korumak için zayıflamak veya daha çok kas geliştirmek yerine sağlığınıza odaklanın. Bu tamamen koşularınıza ara vermeniz anlamına gelmiyor. Sadece bedeninizi dinleyerek, kendinizi fazla yormadan bağışıklık sisteminizi güvence altına almanız öneriliyor.  

EVE DÖNÜNCE DEZENFEKTAN SÜRECİNDEN GEÇİN

Dışarıda yürüyüş veya koşu yaparken hiçbir yere dokunmamış olabilirsiniz, ancak temizlenmek bu salgının en önemli gerekçelerinden biri. Eve döndüğünüzde ayakkabılarınızı dışarıda, montunuzu uzak bir yerde bıraktıktan sonra 20 saniye ellerinizi yıkayın (bunu artık alışkanlık haline getirdiğinize eminiz). Daha sonra dezenfektan veya süper silahımız olan kolonya ile ellerinizi temizledikten sonra aynı işlemi telefonunuza uygulayın. Dışarıdan geldiğiniz kıyafetleri direkt kirli sepetine atmayı da unutmayın!