EYVAH DÜŞÜYORUM!

Uykuya geçiş sırasında yaşadığımız bu duygunun anlamını Psikiyatrist/Psikoterapist Yrd. Doç. Dr. Rıdvan Üney' e sorduk.

Uykuya dalış döneminde sanki yataktan düşecekmiş gibi bir his yaşayıp irkildiğiniz olmuştur. Bu olay doğal durumlarda olabildiği gibi bazı psikolojik ya da psikiyatrik durumlarda da görülebiliyor. Dehşet ve korku hissettiğimiz bu olayın birçok nedeni var. Uyku kalitemizi etkileyen ve birçok psikolojik sebebi olan bu düşme hissinin sebeplerini Psikiyatrist/Psikoterapist Yrd. Doç. Dr. Rıdvan Üney açıkladı. 

Uykuya dalarken  düşecekmiş hissinin nedenleri:


Uyku Dönemleri Arasındaki Geçiş

Uykumuz birbirini takip eden iki ayrı dönemden oluşmaktadır. NONREM ve REM dönemleri denen bu dönemler; gece boyunca 6-7 kez oluşur. NONREM dönemi uykumuzun % 75’ini kapsar. Bu dönemde, kalp atışımız ve soluk alıp vermemiz azalır. Kaslarımız gevşer. Diğer dönem olan REM döneminde ise beynimizin çalışması hızlanır, göz kaslarının çalışma hızı artar, vücut kaslarımız oldukça derin gevşerken kalp atış hızımız artar. Rüyaları bu dönemde görürüz. İşte bu iki dönemin geçişi sırasında vücut kaslarının aşırı gevşemesi nedeniyle düşme hissini yaşayabiliriz.

Karabasan 

Uyku felci denilen durumdur. Uykunun REM-NONREM değişim evreleri esnasında görülür. Stresli dönemlerde artar. REM dönemine geçişte, kişinin felç olmuş ya da düşecekmiş gibi hissettiği ancak müdahale edemediği bir dönemdir.

Panik Atak

Herhangi bir nedenle oluşan panik atak nöbetleri, tam uykuya dalarken oluşabilir. Bu durum kişide yatağı kayıyormuş, düşecekmiş gibi bir his yaratabilir.

Uyku Bozuklukları 

Geç uykuya dalma, sık uyanma, erken uyanma, uyanmada zorluk gibi birçok şekilde karşımıza çıkan uyku bozukluklarında bu his yaşanabilir.

Endişe Bozuklukları

Endişelerin aşırı arttığı birçok psikiyatrik bozuklukta düşme hissine rastlanır.

Stresli Yaşam

Kişi gündelik yaşamında aşırı stres yaşıyor ve bunu kontrol edemiyorsa, vücut bu tip tepkilerle alarm verir. Stres kontrolü için çözüm üretilmesi gerekir.

Bazı İlaçlar

Gece yatarken alınan ve tansiyonu ani düşüren bazı ilaçlar bu hissin oluşmasına neden olabilir.