GÜÇLÜ BAĞIŞIKLIK İÇİN YOLA ÇIKTIK

Bağışıklığı ayakta tutan nedir? Peki zayıflatan? Onu yakından tanımak bu özellikle bu aralar çok önemli...

Yazı: Suzan Yurdacan 


Onu ayakta tutan nedir? Peki zayıflatan? Bağışıklıktan üçüncü şahıs gibi bahsetmek aslında haksızlık çünkü bize dair her şey onu etkiliyor; ve tam tersi. Hemen bir komedi filmi açıyorum.

Sekiz aydır en çok duyduğumuz beş kelimeden biri bağışıklık. Yani hepimiz az çok ne olduğunu biliyoruz ama yine de hepsi biraz havada kalıyor. Madem öncelikli, daha fazla detay lütfen. Özellikle benim gibi çok iyi bilmediği, merak ettiği her şeyi araştırmayı, kurcalamayı seven biriyseniz, ceptekilerle yetinmezsiniz. Bunu kime sorabilirim, bu meseleye kafa yormuş kim var diye düşündüm. Öyle yaptım, bağışıklığın ne olduğunu bir bilene sordum. Ve bir soru daha, bir detay daha... Sadece bu pandemi döneminde değil, her zaman önemli bir mevzu olan bağışıklıkla ilgili not ettiklerimi unutulmasın diye buraya pin’liyorum.

“Bağışıklık bireyin dışardan gelen tehditlere karşı, denge halinde sağlığını tutabilmesi” diyen TheLifeCo Wellbeing kurucusu Ersin Pamuksüzer’in söyledikleri daha fazlasını merak etmeme sebep oldu. Kendisi zaten bu amaçla yıllar önce adı geçen merkezi kurmadı mı? Aslında biliyoruz, hepimizin daha sağlıklı, bağışıklığı güçlü, ruh hali daha dengeli, daha neşeli ve bütün olarak daha mutlu/ iyi versiyonu var. Bazen sadece onu tekrar ortaya çıkarmak, yani çıkmasını desteklemek, bu konuda yardım almak gerekiyor. Sadede geliyorum, güçlü bir bağışıklık için ne yapmalı? Ve onu zayıflatan ne? Pamuksüzer “Gün geçtikçe bizi saran kirli su, kirli hava, işlenmiş yiyecekler vesaireden oluşan çember yüzünden aşırı zehir yüklemesine maruz kaldığımız için bağışıklığımız aşağı düşer” diyor. Özeti bu. Peki bunu tersine çevirmek için yapabileceklerimiz neler? Sordum tabii ki.

Güçlü bir bağışıklık için ne yapmalı?

İlk adımı arınmaktır, temizlenmeden bağışıklığı yukarı çekmek mümkün değildir. Bağışıklığı ayakta tutanlar iyi uyku, doğadan beslenme, işlenmiş gıda almamak, huzurlu olup hayatından stresi çıkarmak, sevmek, sevilmek, şükretmek, hareket etmektir.

Ruh halimiz, moral/ motivasyon onu olumsuz ya da tam tersi olumlu etkiler mi?

Vücut bir bütündür, fiziksel yapımızı, zihinsel ve ruhsal yapımızdan dolayısıyla fiziksel ve sosyal çevremizden ayrı tutamayız. Bizim ruhsal ve zihinsel sağlığımız bağışıklığımızın bugün için önemli temel taşıdır. Meditasyon, odaklanma, hayattan keyif alma, hayatı anlamlandırma çok önemli bağışıklık etkenleridir.

BU ÖNERİ BENİ GAFİL AVLADI: KOMEDİ FİLMİ SEYREDİN!

Bağışıklığımız zayıf düştüyse ne tavsiye eder? Açıkçası, Ersin Pamuksüzer’in cevabındaki ilk iki madde (iyi manada) şaşırttı. Bundan anladığım, moral de en az beslenme kadar önemli. Komedi filmi seyredin. Keyifli, neşeli insanlarla sohbet edin. Daha az yemek yiyin. Doğal sebze ve meyveleri ana besin kaynağı olarak tercih edin. C, D, A vitaminlerini alın, zerdeçal, zencefil, çinko, Omega-3 yüklemesi yapın.

Herkesin yapabileceği neler var?

Az yemek, tıkınmak yerine beslenmek, yani vücuda boş yük değil de sağlıklı hücre, kuvvetli bağışıklığa götüren besinleri sokmak. Vitamin desteği olarak C ve D vitaminlerini yukarıda tutmak, çinko, probiyotik, zerdeçal gibi destekler almak.

Şimdilerde çok fazla “iyi beslenmek/ aç kalmamak önemli” tembihlerini duyuyoruz. Beslenmek ve bağışıklık arasındaki bağ nasıl? “Aç kalmayın” akla şunu getiriyor: pandemi gibi zamanlarda detoks sakıncalı mı?

Açlık zihinsel ve fiziksel diye ikiye ayrılır: Günümüzde bu dergiyi okuyanlar ancak zihinsel açlık duyabilir. Fiziksel açlık bugünkü dünyada çoğumuz için çok uzak bir kavramdır, yılda belki bir iki kere olabilir. Beslenmek vücuda ihtiyacı olanları vermektir bu da o kadar zor değildir. Zihnimiz için yediklerimiz bizi beslemez, geçici keyif verir (ama kalıcı zehirlememize neden olur).

Kendisi için iyi bir şeyler yapmak isteyenlere ne önerirsiniz? Herkes detoks yapamayabilir ya da böyle bir merkezine gidemeyebilir...

Intermittent fasting, yani fasılalı oruç çok kolay yapılabilir. Özetle, yeme içme aralığınızı 6-8 saat arasında bir yere çekmektir. Yani akşam altıda yemek yer ve ertesi gün 12’ye kadar sıvı beslenirseniz, hazım gerektirmeyen bir şekilde fasılalı oruç yapıyorsunuzdur. Sebze suyu günleri veya meyveye dayalı beslenme ile de vücudu ve sindirim sistemini dinlendirerek bağışıklığın güçlenmesine destek olabilirsiniz.

TheLifeCo Wellbeing'in programlarına, https://www.thelifeco.com/tr/bagisiklik-guclendirici-program/ adresinden göz atabilirsiniz.