PROBİYOTİKLER KİLO KAYBINA YARDIMCI OLABİLİR Mİ?

Bağırsak bakterileri kilonuzu nasıl etkiler?

Daha önce duymadıysanız, sizi sindirim sistemimizi sağlıklı tutmak için takviyeler ve fermente gıdalar (yoğurt gibi) yoluyla tükettiğimiz probiyotikler ile tanıştıralım. Pek çok faydasının yanı sıra bu bakteriler bağışıklık sisteminizi, sindiriminizi ve kalp sağlığınızı iyileştirebilir, ancak probiyotikler kilo vermenize de yardımcı olabilir mi? İşte bildiklerimiz…

Bağırsak bakterileri kilonuzu nasıl etkiler?
Şu anda probiyotikler ve kilo kaybı arasında bir bağlantı olduğunu söyleyebiliriz. Ancak tek bir probiyotik türünün kilo vermenize veya kilo almaktan kaçınmanıza yardımcı olabileceğini söylemek kadar basit değil. Bunun yerine kilonuz, probiyotiklerin katkıda bulunduğu bağırsak bakterilerinin genel çeşitliliğinden etkileniyor gibi görünüyor. Örneğin, Danimarka'da 2013 yılında yapılan bir araştırma, daha az bağırsak çeşitliliğine sahip yüksek kilolu kişilerin, daha çeşitli bağırsak bakterilerine sahip olanlardan daha hızlı kilo aldıklarını gösterdi.

Bağırsak bakterilerinin kilo üzerinde neden bu kadar etkili olduğuna dair birkaç olasılık var. Bazı probiyotikler iştahınızı ve enerji kullanımınızı etkiler; bazıları vücudunuzun yediğiniz yiyeceklerden çok fazla yağ emmesini engeller ve bunun yerine vücudunuzun onu dışkı yoluyla geçirmesine neden olur. Bazıları ise obezite ile bağlantılı olan vücudunuzdaki iltihaplanmayı azaltmaya yardımcı olabilir. Her şeyi özetlersek, 2017 yılında yapılan bir inceleme, probiyotiklerin kilo ve vücut yağını kaybetmenize yardımcı olabileceğini buldu. Ancak araştırmacılar çoğu çalışmada kaybedilen miktarın dramatik olmadığını belirtti.

Hangi probiyotikler kilo kaybı için en iyisidir?
Birkaç çalışma, probiyotik Lactobacillus suşlarının kilo ve vücut yağını kaybetmenize yardımcı olabileceğini göstermiştir. Örneğin, bir çalışma, probiyotikler Lactobacillus fermentum veya Lactobacillus amylovorus içeren yoğurt yiyen kişilerin altı hafta boyunca yüzde üç ila dört vücut yağı kaybettiğini buldu. Özellikle umut verici görünen bir tür Lactobacillus gasseri'dir. 2013'te yapılan bir araştırma, 12 hafta boyunca Lactobacillus gasseri aldıktan sonra yüksek miktarda vücut yağına sahip 210 kişinin BMI, bel boyutu ve kalça çevresini azaltırken; kilo, göbek yağı ve visseral yağ (organ çevresindeki yağ) kaybettiğini buldu.

Kilo kaybı için potansiyel olarak umut verici bir başka probiyotik, Bifidobacterium'dur. Bir çalışma, üç ay boyunca bir Bifidobacterium suşu alan kişilerin daha fazla göbek yağı kaybettiğini; BMI ve bel çevresinin azalttığını gösterdi.

Bazı araştırmalar, katılımcılara bu probiyotikleri takviyeler yoluyla, bazıları ise yiyecekler yoluyla verdi. Bu suşları yoğurt, peynir, soya ve diğer fermente ürünler gibi gıdalarda bulabilirsiniz; sadece gıdanın probiyotik içerip içermediğini görmek için beslenme etiketini kontrol edin. Lactobacillus gasseri için L. gasseri gibi kısaltılmış adlar görebilirsiniz.

Yine de, hem kilonuz hem de genel sağlığınız için yapabileceğiniz en iyi şey, çeşitli gıdalar ve probiyotikler yiyerek mikrobiyomunuzu olabildiğince çeşitli tutmaktır. Doktorlar, fermente gıdalara ek olarak çok sayıda meyve ve sebze (bu iyi bakterileri de teşvik eder) içeren çeşitli ve "renkli" bir diyeti önerir.